Espressomaskiner från Kina

kaffebönakaka

New member
Hej på er alla.

Då jag i Maj ska åka ner till Kambodja och besöka frun är det också uppstart av ett mindre kafé igång. Frun kan det där med att göra en Latte men har ingen som helst koll på maskinerna och det har inte jag heller.

I Kambodja är det inte så vanligt med dessa stora 3 eller 4 gruppers maskinerna utan det är små rackare som gäller så jag har kollar några som faktiskt också säljs där, och undrar om någon av er har någon som helst erfarenhet av dessa kinesiska små vidunder eller om jag helt enkelt borde försöka hitta något här att ta med mig. Det är också en fråga om elkostnad, el är dyrt och Kambodja är fattigt så man betalar inte topdollar för en islatte. Maskinerna som jag länkar till ligger på runt 800-1100 USD, lägger en länk på en sån som jag hittat som finns att köpa lokalt där nere.

Frågan är helt enkelt, vad tror ni? Någon som har en aning om vad detta är? Det finns också en hel del återföräljare av Breville, som är fr. någonstans i västvärlden vad jag förstått och som man också får till en rimlig slang.

Några märken här som finns:

EUPA
NUOVA
Welhome
EX: https://www.wpm.hk/en/products_detail.php?id=292

Tack för all evenetuell hjälp, jag är också tacksam för andra tips än det kinesiska jag presenterat.

God Kväll :)
 

svartvest

Well-known member
eupa nej känns väldigt tveksam. Nuova kan det vara simonelli... så fall ja det är ett större märke. welhome hade maskiner som verkar vara lika eller samma som Vibiemme domobar. Såg att det var flera som värms av termoblock..som kanske inte den bästa uppvärmningen. Var skall caféet ligga vilka skall de främst servera?? Anledningen till att man har stor maskin beror på kundunderlaget..de klarar att producera ånga utan att tappa trycket. Sedan behöver du även en kvarn som klarar att mala espresso och lite tamper och kannor. Så vill vi gärna se bilder och veta mer om kaffekulturen i Kambodja.
 

Jonken

Well-known member
Tycker EUPA och WPM verkar tveksamma, termoblock sparar kanske ström men ger antagligen ingen vidare latte. Breville är konsumentmaskiner från Australien men Nuova Simonelli eller La Nuova Era är ju italienska märken.

Kanske blir billigare i längden med en maskin som värms av gas? Finns varianter som kan köras med el också om man vill vara flexibel. En spakmaskin kan gå att köra helt utan el/batterier om man vill gardera mot längre strömavbrott.

Edit: svartvest hann visst före :D
 
Senast ändrad:

kaffebönakaka

New member
Tycker EUPA och WPM verkar tveksamma, termoblock sparar kanske ström men ger antagligen ingen vidare latte. Breville är konsumentmaskiner från Australien men Nuova Simonelli eller La Nuova Era är ju italienska märken.

Kanske blir billigare i längden med en maskin som värms av gas? Finns varianter som kan köras med el också om man vill vara flexibel. En spakmaskin går att köra helt utan el/batterier så är du garderad mot strömavbrott.

Kundunderlag finns, men det kastas inte ut kaffe som på Espressohouse. I Kambodja säljer man ofta maskinen tillsammans med de tillbehör som kan behövas förutom då kopparna och bönorna. Vi söker inte perfektion här utan något som går att bruka till att producera drickbart kaffe. Finsmakare är inte så vanligt och kaffet som dricks där är som regel svart kaffe med is och kondenserad mjölk, men man testar gärna allt annat också.

Låt oss säga kaffetidernas begynnelse, det är där vi befinner oss. Det finns förstås fina ställen inne i stan och runt turiststråken men där ska vi inte vara.

Men en sån maskin med temoblock, är det snabb uppvärmning på dessa? För då är det tänkbart att man kan ha den avstängd under vissa tider av dagen när få kunder kommer.

Tack för svar hursomhelst, nu vet jag att vissa av maskinerna kanske skulle vara okej att använda sig av.
 

Jonken

Well-known member
Varför inte köra med kallbryggt kaffe istället? Passar bra som iskaffe och billigare, snabbare (om man har förberett dagen innan) och enklare blir det inte.

Termoblock bör värma upp på några minuter.
 

kaffebönakaka

New member
Jo nog kommer det finnas kallbryggt också, men suget efter något nytt även utanför turiststråken växer.

@svartvest: Welhome kanske inte är helt hopplöst då? Den kambodjanska butiken jag har pratat med senast jag var ner de har 1 års garanti, och kan de inte utföra rep byts den helt enkelt ut.

Kundunderlag är till 99% kambodjaner, och kanske någon backpacker som lyckas ta sig utanför det gamla slitna spåret de alla följer. Det är alltså inte nära vår värld, därför ska det vara billigt, enkelt men samtidigt lite annat än vad de är vana vid.
 

kaffebönakaka

New member
Tycker EUPA och WPM verkar tveksamma, termoblock sparar kanske ström men ger antagligen ingen vidare latte. Breville är konsumentmaskiner från Australien men Nuova Simonelli eller La Nuova Era är ju italienska märken.

Kanske blir billigare i längden med en maskin som värms av gas? Finns varianter som kan köras med el också om man vill vara flexibel. En spakmaskin kan gå att köra helt utan el/batterier om man vill gardera mot längre strömavbrott.

Edit: svartvest hann visst före :D

Den spakmaskinen du pratar om, finns något gott exempel på detta? Någon att rekommendera?
 

Jonken

Well-known member
Den spakmaskinen du pratar om, finns något gott exempel på detta? Någon att rekommendera?

Lite nischad marknad för sånt, till stor del bestående av gamla maskiner. Finns några nya också, t.ex. från Astoria https://www.kaldi.com/astoria-gloria-al2-2-group-lever-espresso-machine eller Fracino http://www.fracino.com/downloads/brochures/dualfuel.pdf men de kostar ju en slant + tillbehör och frakt. Har ingen erfarenhet av kommersiella maskiner öht. så det är bara fönstershopping/drömmar för min del :unsure:

Edit: däremot skulle den minsta tvågrupparen jag känner till vara välkommen hemma http://www.pontevecchiosrl.it/en/product/lusso-2-gruppi-red - borde vara ganska jobbigt om det kommer flera kunder samtidigt och man bara har en grupp?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp