Wilfa Svart eller Baratza Encore

Lummox

New member
Hej alla,

Behöver köpa ny kvarn då min gamla Wilfa Svart kärvar hela tiden (trots rengöring). Funderar antingen på Wilfa Svart Aroma eller Baratza Encore. Prisskillnaden är inte en stor faktor, undrar bara vilken som är bättre av de två.
 

Ampalang

Well-known member
Ska du köra någon form av specialkaffe så fungerar helt enkelt inte Wilfan, (bönorna är för hårda) motorn orkar inte och efter att ha förbrukat dem på löpande band blev det en Encore istället. Har iofs bara kört den i två månader men än så länge fungerar den.
 

edtbjon

Well-known member
Hmm, jag är inte säker på om jag håller med om att Wilfan inte funkar med ”specialkaffe”, och absolut inte att just specialkaffe ska vara hårdare än annat kaffe. Jag har en Wilfa som har gått flera gånger dagligen för pour-over utan att bråka eller kärva. Sedan är ju grejen med Wilfan dess pris. När den slutar fungera köper man en ny... Sedan några år är det dessutom en något starkare motor i Wilfan.
Jag har även kollat tester där man jämför Wilfa och Baratza Encore, där det inte var något direkt märkbar skillnad i slutresultat. Med priset i åtanke vann då Wilfan...
 

Ampalang

Well-known member
har tagit mig igenom 8 wilfakvarnar totalt varav 4 st wilfa svart under förra året, de gick på garantin allihop (wilfa svart) men sedan tröttnade leverantören och rekommenderade Encore istället och då blev det en sådan.
 

Jonken

Well-known member
Har också en wilfa som går bra än så länge, åtminstone för filterkaffe. En sympatisk sak med Baratza är att man kan köpa billiga reservdelar och malverk direkt från dem, går t.ex. kuggarna sönder kan man köpa nya istället för att slänga om garantin gått ut: https://www.baratza.com/product/main-drive-gear/
 

Lummox

New member
Hur är det med malning? Brukar oftast köra presskanna (och kanske filter men väldigt sällan), har baratzan konsistent storlek på malda bönor när man kör grövre?
 

conny

Well-known member
Jag har, som newbie på detta, köpt en Wilfa svart kvarn. Men vilken grad av malning, inställning i maskinen, gäller för bönor som jag ska ha till espresso i min manuella maskin?
Är det "steap", filter eller nån annan inställning?
Amatör som är tacksam för hjälp :)
 

Eismannen

Well-known member
Hej Conny, den kvarnen fixar nog tyvärr inte espresso. Den är till för brygg och liknande och till det fungerar den bra. Men testa på finast möjliga inställning som en början.
 

Jonken

Well-known member
Ganska vanlig fråga, svaret är tyvärr alltid att kvarnen inte duger till ordentlig espresso - möjligtvis om du har trycksatt filter så att det står för motståndet istället för kaffet.
 

conny

Well-known member
Ska se om jag hittar en bättre kvarn som jag har råd med :)
Alltid dessa pengar, men är man pensionär så är man :(
 

Eismannen

Well-known member
Billig helt ok kvarn = ascaso i-mini i-2. Kostar ca 2000 kr
Lite dyrare, lite bättre ascaso i-mini i-1. Ca 2500-3000 kr
Rancilio rocky är en klassiker ca 2500-3000 kr

Jag har en ascaso i-mini i-1 som jag kan tänka mig att sälja annars, då jag går i tankarna att uppgradera kvarnen.. ser att du bor i krokarna också. Pm:a om du är intresserad. :)
 

Brunabönor

Well-known member
Äger 2 st wilfa, samt en oanvänd som är reserv då jag har en på jobbet samt en hemma. Nu ligger mina ögon på Baratza Encore samt Baratza Virtuoso och då dessa finns hos baristashoppen nedsatt pris och det skiljer en tusenlapp så går funderingen så klart vad jag får för den extra tusenlappen? Känns inte som att det borde skilja så mycket i jämnhet av malning?

Då jag nyss beställt en rost så är plånboken tunn för tillfället.. Men ni som äger, har ägt eller bara råkar veta skillnaden så skulle det vara tacksamt.

Encore
https://www.baristashopen.se/kaffe/...rn-for-brygg-och-espresso-500g-ekologiska.php
Virtuoso
https://www.baristashopen.se/kaffe/...arn-med-professionellt-malverk-modell-586.php
 

Jonken

Well-known member
Baristashopen ligger lite högt i pris innan rabatten, så känn dig inte stressad av den.

Sägs att Virtuoso ger mindre damm speciellt vid grövre inställning, de har olika malverk. Sen är den dubbelt så snabb också.

Gemensamt för båda är plastkuggar, så speciellt om du vill rosta riktigt ljust är risken att de går av.. men i motsats till Wilfa finns reservdelar och instruktioner tillgängliga: https://youtu.be/BiNUkChqhvc

Bytte själv ut min Wilfa mot en Timemore G1 och Mazzer Mini E som ibland får hoppa in. Båda två är ordentliga kliv upp men skiljer sig markant från varandra.
 

Brunabönor

Well-known member
Jag kikade även på Hario v60, tjusig men har inga referenser på den.
Jag kör ju i perioder enbart pour over med vanliga drippers, jag kör med chemex för att variera. Sällan men det händer blir det ibland en presskanna. har en mokkabryggare som ej ännu fått sin beskärda del av bryggning.

Det har inte varit större problem att ha en mindre del ljust i blandningar med wilfan även om den vill klämma fast ibland, så jag vill inte begränsa mig från olika rostning.

Om jag sätter en budget på 5000 kr, vad är tipset?
Har inga problem med begagnat om rätt kvarn dyker upp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp