Espressorecept, Arvid Nordquist. Idéer och tankar välkomna!

mofie

Member
Har länge enbart bryggt Johan & Nyström här hemma, men känner att det blir kostsamt till vardags i längden. Jag köpte därför ett paket Giusto, från Arvid Nordquist. (https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/espresso-giusto/). Blev lite besviken att kaffet redan var blankt av fett när jag öppnade förpackningen, vilket troligen beror på att kaffet rostades för lite över en månad sedan, men även den är välrostad.

Jag googlade runt, men tycker mig inte hitta några recept på dessa enklare buitks-kaffesorter. Finns det några riktlinjer för just detta kaffe eller ska jag helt enkelt testa mig fram? Kommer dela med mig mer om hur mitt recept utvecklas framöver, men tänke mest om det finns några dokumenterade recept bland läsarna här som är värt att dela med sig av!

Brygger i en Gaggia Classic (den nya utgåvan med timer), maler i en Rancillio Rocky SD.

Första dubbelespresson:

20g kaffe i portafiltret.
25 sekunder i maskinen.
35g kaffe i koppen.

Smakade ganska syrligt och fruktigt, vilket framgår på paketet att det ska göra. Helt klart drickbart, men något för syrligt för min smak.

Någon som känner till en optimal bryggtid och mängd kaffe ut?

*EDIT*

Andra dubbelespresson:

20g kaffe i portafiltret.
25 sekunder i maskinen.
46,7g kaffe i koppen.

Malde något större partiklar denna gång. Ganska rund och fyllig, betydligt mycket mindre syra och fruktighet. Mycket mer beska, oklart om jag gillade denna mer än föregångaren. Siktar på mindre partiklar och längre extraktion nästa kopp, vill inte få mer beska.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Det handlar nog inte om något särskilt sätt att hantera billigare kaffesorter, då varje kaffe eller blandning egentligen behöver sin egen inställning för att funka optimalt. Det som du relativt enkelt kan variera är att mala 1 snäpp finare och kanske få en bryggtid på uppåt 30 sekunder för samma mängd kaffe. Alltså att man kan reglera syran-beskan med bryggtiden.
Sedan är det ju som alltid, att dyrare kaffe förhoppningsvis också har större potential än en påse från Willys. :)
 

mofie

Member
Det handlar nog inte om något särskilt sätt att hantera billigare kaffesorter, då varje kaffe eller blandning egentligen behöver sin egen inställning för att funka optimalt. Det som du relativt enkelt kan variera är att mala 1 snäpp finare och kanske få en bryggtid på uppåt 30 sekunder för samma mängd kaffe. Alltså att man kan reglera syran-beskan med bryggtiden.
Sedan är det ju som alltid, att dyrare kaffe förhoppningsvis också har större potential än en påse från Willys. :)

Ungefär vad jag förväntade mig, ska justera malningsgraden nu under veckan och se vad som händer! Skulle vara trevligt med en dokument, typ ett excel eller google-docs där folk från forumet kan peta in vad de tycker är optimalt recept för olika vanligt förekommande kaffe från svenska butiker. Det skulle ju bli en intressant databas till slut! Lägger man till en betygsättning av receptet kommer det optimala flyta till toppen ganska fort!
 

Jonken

Well-known member
Kände precis samma besvikelse när jag öppnade ett paket relativt nyrostad Giusto för några månader sedan :D har för mig att jag tyckte det var helt OK som presso/brygg men att det var lönlöst som espresso. Föredömligt att Arvid Nordquist åtminstone skriver ut rostningsdatum, synd att det smakar som det gör bara :(
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp