Brunaktigt kaffe

Stefan78

Active member
Börjat få kaffet brunaktigt med dålig crema istället för svart på slutet, kör med silvia/rocky med nya bönor men får fan inte till det.
 

svartvest

Well-known member
Menar du att kaffet är brunt i slutet av skottet så är det naturligt. Espresson blondar. Creaman beror mycket på kaffet, i olika tider har man haft olika syn på creaman. Den klassiska att den skall bära socker men även skolan att smaken är det viktigaste.
 

Jonken

Well-known member
Både lågt och högt tryck kan leda till dålig crema, men som svartvest är inne på behöver det inte smaka dåligt för det. Du kan testa om Silvian är problemet med metoden beskriven här:http://www.pidsilvia.com/Ulka%20Water%20Pump%20Pressure.htm

Annars får du testa dig fram med dos och malningsgrad, vissa bönor ger inte lika tjock crema heller för den delen.. robusta och monsun malabar är ganska säkra kort.
 

Stefan78

Active member
Menar du att kaffet är brunt i slutet av skottet så är det naturligt. Espresson blondar. Creaman beror mycket på kaffet, i olika tider har man haft olika syn på creaman. Den klassiska att den skall bära socker men även skolan att smaken är det viktigaste.

Nja menade med på slutet dom sista gångerna jag gjort kaffe. Men kaffet får färgen brun aktigt inte svart, svårt beskriva men allt kanske beror på bönorna, creaman beror säkert på bönorna men färgen får mig fundera mer.
 

bjsulla

Well-known member
Det viktigaste är nog - hur smakar det? Är det för surt eller för bittert? Över eller underextraherat? Jag brukar säga att när det gäller filterkaffe så är kaffe inte svart utan mera rödbrunt. Färgen har mer med rostningen att göra än någonting annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Stefan78

Active member
Var inge fel på smaken mer utseendet men verkar varit kaffet som hade den färgen. Inte sett den så pass rödbrun förut bara.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp