Problem med Rancilio Silvia : Inget vatten genom grupphuvudet.

ulrik

New member
Hej!

Hoppas ni på forumet kan hjälpa en novis, jag har försökt att söka efter svar på detta forum men utan att lyckas.

Jag har en Rancilio Silvia (Oklar årsmodell, men minst några år) där vattnet i grupphuvudet inte kommer. Detta skedde i samband med en avkalkning (Dock precis i början, så det kan vara så att avkalkningen inte spelar någon roll). Tidigare har den fungerat felfritt, om än ångat lite väl mycket ur grupphuvudet.

Fakta;
- Värmen fungerar.
- Pumpen fungerar.
- Hett vatten/Ånga kommer utan problem ur ångröret.
- Ur grupphuvudet kommer inte ens kallt vatten, inte en droppe.
- Då jag trycker på bryggknappen så kommer vattnet endast tillbaka i vattentanken genom slangen avsedd för detta. detta vattnet är då varmt (Men ej skållhett).

Vad jag gjord:
- Tagit ur och rengjort grupphuvud x2.
- Tagit ur magnetventil och rengjort x2.
- Kikat så att alla sladdar sitter på plats.

Efter googling misstänker jag att magnetventilen är sönder, men kan jag vara helt säker på att det är så? Man vill ju veta innan man beställer ny.

Tacksam för alla tips och råd som kan behövas!

Mvh Ulrik Malmberg
 

rannagarden

Well-known member
Låter som om du är på rätt spår med en magnetventil som inte slår till/från. Vill du vara tvärsäker och har kunskaper så kanske du kan koppla in den och testa utanför maskinen? Då hör du om magnetrelät drar och ändrar position? Annars är det bara att beställa en ny och byta.
/M
 

ulrik

New member
Har nu testat med en elektrikervän och spolen får rätt volt och den har rätt motstånd (ursäkta om mina termer är fel).

Jag undrar om hål #2 skall ha ett hål i sig? Förstår som att kulan är där i. Få jag genomlyser hål 2 ser jag enbart ca 0,5mm ljus. Skall jag rengöra detta hål mer våldsamt?

Finns det något mer jag kan kontrollera innan jag blir tvungen att lämna in maskinen?

Tack för svaren hittills!
 

ulrik

New member
Tillägger även att då magnetventilen är helt bortkopplad och jag trycker på bryggknappen så kommer det vatten där magnetventilen skulle ha suttit i helt normal fart. Således ej fel på kokare och pump, tänker jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp