På tok för snabba extraktioner helt plötsligt

Agathorn

Well-known member
Hej alla!

Jag har en Izzo Alex Duetto mk2 och Compak K3 Touch sedan många år tillbaka. På senare tid har jag börjat få stora problem med mina extraktioner och skulle behöva lite tips och nya infallsvinklar på hur jag löser detta!

Problemet är att om jag siktar på en "standardextraktion" (enl. min definition) på 18 gram kaffe in och 30-35 gram kaffe ut på cirka 25 sekunder så får jag sätta malgraden på kvarnen så att skivorna vidrör varandra lite emellanåt (om jag knuffar till sidan på kvarnen t.ex.) och då är extraktionen så här:
Första 15 sekundrarna chokar jag helt maskinen, sista 10-15 sekundrarna öser det ut kaffe i alldeles för snabb fart.
Om jag maler finare så chokar jag maskinen helt (så gott som omöjligt att mala finare med kvarnen dock). Om jag maler grövre så får jag ut mina 30 gram kaffe alldeles för snabbt.

Det jag "ändrat" på senaste är en rengörning av kvarnen genom att skruva isär malskivorna. Detta var dock i somras och problemet nu har börjat de senaste månaderna bara. Jag har också börjat köra med 20 gram IVT-korg.
Hyffsat ofta får jag kanalisering också som jag ser i pucken efter extrahering i form av 3-5 st små hål. Detta även om jag "vispar runt" det malda kaffet i portafiltret efter malning och kör med en sådan där tamper med kanter som man snurrar med i portafiltret för att fördela kaffet jämnt. Denna har jag också använt under klart längre tid än jag haft mina extraheringsproblem.

Detta gäller också flera kaffen och alla har varit färska. Det finns alltså inget kaffe jag provat på senaste som inte haft problemen.

Skulle behöva lite tips på hur jag går vidare.
 

rannagarden

Well-known member
Rengör spridarfilter? Små kalkflagor eller ojämna hål kan skapa små jetstrålar under tryck och gräva hål i pucken. Resultatet blir choke (pga finmalt kaffe) följt av forserad extrahering (kanalisering). Prova ett annat spridarfilter?Prova en annan kvarn? Men jag lutar åt det första.
/M
 

Agathorn

Well-known member
rannagarden: Hmm det där med spridarfiltret låter intressant! Jag har aldrig ens lossat det! Jag försökte faktiskt igår med en kniv men det rörde sig inte det minst. Jag antar att det är mer kraft som krävs i sådana fall förmodligen? Antar att jag kan se om det går att rengöra innan jag beställer nytt.

Jonken: Jag skrev fel. Jag menar VST :) Jag kan testa med min vanliga kort igen men jag vill minnas att det var samma problem även där.

Svartvest: Kvarnen är cirka 6 år gammal och det går i snitt 20 gram kaffe per dag så det känns inte som det. Jag inspekterade den visuellt vid isärskruvningen och de såg fina ut. Men om inte annat lär det visa sig då jag är lite på jakt efter en ny kvarn ändå. Då får Compaken mala pour over kaffen istället.
 
Senast ändrad:

rannagarden

Well-known member
Inga knivar i spridarfiltret. Ta reda på hur man plockar loss det och skaffa sedan lämpliga verktyg. Kan vara bra att ha till hands även vid djupare rengöring eller annat kaffepyssel.
/M
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp