För mycket syra/bitter?

Mokambo

Active member
Har varit på en del caféer som serverat väldigt syrliga espresso (vet inte om det är en trend?) har även stött på riktigt bittra, men inte lika ofta. Drar man en shot för kort så blir den ju ofta sur och drar man för länge blir den för bitter. Frågan är dock om det är en glidande skala eller om det är så att plötsligt går en shot från att vara syrlig till för sur? Har ni stött på att någon serverat er en korrekt bryggd espresso men som ni tycker faktiskt är för sur men andra kanske tycker den är god? Jag har ibland tänkt att någon dragit shoten för kort men sen insett att det inte va så utan jag tycker den är för syrlig. Tänker att det är personligt då?
 

Jonken

Well-known member
Tror att det handlar mer om att man har valt att använda syrliga bönor som dessutom är rostade riktigt ljust. Har lite hemma från Kenya och Costa Rica som är gott att blanda i litegrann men t.o.m. för presskanna blir de för syrliga för att jag ska klara av att dricka som single origin.
 

Mokambo

Active member
Tror att det handlar mer om att man har valt att använda syrliga bönor som dessutom är rostade riktigt ljust. Har lite hemma från Kenya och Costa Rica som är gott att blanda i litegrann men t.o.m. för presskanna blir de för syrliga för att jag ska klara av att dricka som single origin.

Men caféer som kör syrliga ljusrostade bönor justerar då inte extraktionstiden eller andra variabler för att minska syrligheten utan kör som vanligt och får en syrabomb då? Ditt inlägg stämmer överens med min subjektiva observation att italienska bönor oftast drar mer åt det bittra än syrliga och det då pga att de ofta är mörkare rostat än de syrliga som är ljusare rostat. Det verkar hur som helst väldigt hippt med syrliga espresso nu för tiden och det verkar va en smaksak.
 

Jonken

Well-known member
Skulle bli förvånad om de flesta finare caféerna inte justerar lite olika parametrar för att få det som de vill, t.ex. som https://taffel.se/blog/antligen-naken-espresso-utan-bitterhet. Däremot misstänker jag att blandningarna i många fall är anpassade för latte, t.ex. Mellqvist Kaffebar har bara en kvarn och då får de väl köra på det som säljer bäst. Kan bara tala för mig själv men jag har då inte hittat några knep för att trolla bort syran från en syrlig böna, även om det går att dämpa eller framhäva.

Kudos till ställen som har dubbla kvarnar så att man kan få välja, som Caffè Ugo och Non Solo Bar :)
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Det går att balansera med över-/underextraktion, temperatur eller rostning (både sluttemperatur och hastighet genom vissa temperaturområden verkar spela in).

Vad gäller glidande skala tycke jag du borde prova att smaka med ske under extraktionen. Det är glidande skala men kan gå ganska fort.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Mokambo

Active member
Skulle bli förvånad om de flesta finare caféerna inte justerar lite olika parametrar för att få det som de vill, t.ex. som https://taffel.se/blog/antligen-naken-espresso-utan-bitterhet. Däremot misstänker jag att blandningarna i många fall är anpassade för latte, t.ex. Mellqvist Kaffebar har bara en kvarn och då får de väl köra på det som säljer bäst. Kan bara tala för mig själv men jag har då inte hittat några knep för att trolla bort syran från en syrlig böna, även om det går att dämpa eller framhäva.

Kudos till ställen som har dubbla kvarnar så att man kan få välja, som Caffè Ugo och Non Solo Bar :)

Okej, eftersom mjölk ofta balanserar upp syra så är ju bönorna kanske mer åt det syrliga hållet från början då, men det blir ju mer syrligt om det kör en espresso från samma kvarn som är inställd på att passa för latte, såvida de inte justerar bryggningen. Läste på länken att de körde 15-20 sekunder, det blir ju syrligare och även ”25 g för 2,5-3 cl färdig espresso” (låter ganska mycket?) Det va just på Mellqvists jag fått den syrligaste espresson på länge,

Vet du hur det är på Johan & Nykvist, Drop Coffee eller Café Esaias med kvarnar?

@hne: Ska testa smaka av!
 

Agathorn

Well-known member
Om det blir för syrligt i koppen så är mitt tips att höja temperaturen något om du kan göra detta samt att mala lite finare så extraheringen tar längre tid. Jag har ett kaffe från etiopien som ju brukar ge rejält syrliga kaffen och jag får till fina espressos med den när jag kör 20 gram kaffe in och 30-35 gram i koppen med en 40 sekunders extrahering vid 96 grader.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp