Min nya (begagnande) Isomac Millenium.

Brännland

Active member
Då har jag kört min Isomac Millenium som jag köpte på blocket nån vecka och efter lite inledande problem med luft-lås i grupphuvudet gör maskinen gott kaffe nu!

Det har dock de senaste dagarna börja inträffa ”gas-häng”, kokarens termostat hänger sig och trycket går i taket och övertrycksventilen löser ut. Jag antar att det kolat lite på kontaktytorna och det brinner fast i bland? Det börjar närma sig isärtagning av maskinen och en inre allmän kontroll och ev byta ut termostaten. Det ser glädjande nog ut som det är en rostfri tank på min maskin, det ser ut så i alla fall när man kikar in genom springorna på toppen av maskinen.

Pumpen går i gång med jämna mellanrum när maskinen står påslagen, jag antar att kokaren behöver påfyllning i mellan åt. Det hörs även ett svagt pysljud inifrån maskinen och jag misstänker att det är något litet läkage någonstans.

Känner mej dock nöjd med köpet och tror jag kommer trivas med maskinen. Det enda jag inte gillar alls är påfyllningen av vatten! Det är besvärligare än på gamla Gaggia Classic:( Man måste plocka bort alla koppar på toppen, ta bort ett plåtlock och helst lyfta ut tanken (efter att ha fiskat upp slangar, filer mm) och fylla tanken under kranen. Går det att koppla på maskinen direkt på vattennätet tro?
 

Jonken

Well-known member
Den har pressostat istället för termostat hoppas jag, kan gå att rengöra kontakterna men till slut behöver den bytas ut, inte så farligt dyrt. En ordentlig men försiktig rengöring kan nog göra susen, pysandet kommer kanske från en kalkad ventil? OPVn är en vanlig bov tror jag..

https://www.home-barista.com/forums/userpix/2_qm_vib_scaled.jpg

Mycket som ska lira :)

Rostfri vattentank låter schysst, så man slipper plastsmaken, undrar varför det inte är vanligare. En enkel lösning är som ringrost har gjort: här. Fastvattenansluta med vibrationspump är lite meckigare.
 

Brännland

Active member
Jag var lite otydlig, det är kok-tanken som är rostfri och inte av koppar som på de tidiga modellerna. Själva vattenreservoaren är av plast....

Men att ha en extern glas eller ståltank var ingen dum ide! Lättare att fylla på och ha koll på nivån med en sån lösning! Ska klura på en lösning som inte blir allt för ful för att ha på bänken jämte maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp