Smörja/byta lager på Anfim Best/Milano

Jacob

Well-known member
Pga morgontrötthet råkade jag för några år sen hälla vattnet i bönbehållaren i min kvarn istället för i espressomaskinen. Kul! Efter några dagars upptorkning vågade jag köra den igen, men den har aldrig varit sig lik ljudmässigt sen dess.

Gav mig på att skruva isär den ikväll för att se om det går att rengöra och smörja upp lagren, eller rent av byta ut dem. Jag fick isär allt fram till lagren. Det sitter ett under malskivans hållare och ett ovanför motorn. De verkar vara pressade från var sitt håll, och de sitter ju där de sitter...
f14f5500b33c335be6a8417a42c8702d.jpg


Nån som kan detta? Tips på verktyg/metoder? Köra tills den dör? Den är ju fortfarande bra, men låter som ett tröskverk, och är anledningen till att jag köpte en K6 silenzio.

0fc5743fa47bfbddb971d0567dba3fd8.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Du behöver nog ett kit i stil med detta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rustning/Avdragare/Lageravdragare-2000022831/

Du tar loss dammtätninge och sedan är det bara att köra. Värt att notera är att du då förstås måste byta lager.. :-D

Tack! Bra info. Får fundera lite. Dels måste man ju hitta lager som passar och inte kostar skjortan, dels kostar verktygen lite också. Och jag har ju inte nån 100%-ig garanti på att det blir tystare... plus jobbet. Att stå ut med oväsendet är gratis, även om man inte kan föra en konversation medan man maler. Jag väcker väl tråden när lagren skurit ihop :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
För att kunna föra en konversation samtidigt som man maler behöver man la något som Eureka Atom :D

Själv glad att jag är nere på 4-6 sekunders avbrott, men avbrott blir det :)
 

Jacob

Well-known member
Med Silenzion är det fortfarande möjligt att prata, om än med lite högre röst :) Men den vill jag helst bara ha till espressomalning...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp