Isomac Tea, lyser grönt men ingen värme

farmerlip

Member
Gammal Isomac Tea som ibland inte vill värma som den ska.
I bland stannar den vid 0,5 bar och gröna lampan tänds.
Oftast funkar den dock som den ska.
Vad byter jag först?
 

Large

Well-known member
Hjälper det om du öppnar och stänger ångkranen ?
Isf kan det vara ett sk "falskt ångtryck" som byggs upp i din kokare och pressostaten stänger därför av värmningen innan vattnet hunnit upp i temperatur.

Boven brukar isf vara den sk vakuumventilen som sitter högst upp på din kokare. Troligtvis är den igensatt med kalk så man kan försöka droppa citronsyralösning på den och se om det hjälper. Annars får du skruva loss den och bada den i citronsyra eller bara köpa en ny. De brukar inte vara alltför dyra.
 

Eismannen

Well-known member
Vad är normalt tryck? Om den stannar vid lite olika tryck skulle jag börja med att byta pressostat. Eller åtminstone kolla den. False pressure resulterar i lägre vattentemp, med bibehållet tryck, såvida maskinen inte styr på temperatur. Denna maskin styr tempen genom att en pressostat reglerar trycket. Blir trycket galet är pressostaten första saken man bör kontrollera.

Elementet är ju också en möjlig felkälla, thermosäkringen likaså. Någonting får i alla fall elementet att sluta värma och det finns inte många möjliga felkällor.
 
Senast ändrad:

farmerlip

Member
Tack för råden. När den stannar på 0,5 bar eller så så är den helt död typ.
Inget falskt ångtryck, kommer ingen ånga eller vatten ur the-pipen.
Vaakumventilen är nyligen bytt. Jag testar att skruva ut pressostaten och rengör eller byter.
Maskinen har nog varit med 15 år...
 
Topp