ECM Giotto 2006 ...

Gurkan

Member
Hej. Nu har jag haft min Giotto ett par år men jag har varit sparsam med att utnyttja den dessvärre. Jag skaffade en Mahlkönig Vario Home som ju maler bra men jag har haft svårt att hitta den rätta malningsgraden tillsammans med rätt mängd och rätt tamping så det har fått mig att vara mindre entusiastisk, om man säger. Nu har dessutom Giotton börjat krångla och sporadiskt vägra pumpa, utan bara pysa lite försiktigt. Finns det någon som har tips om vad som kan krångla och vad man behöver fixa? För jag antar att det bör gå att greja på något sätt.
 

Eismannen

Well-known member
Klart det går att greja. Kanske är pumpen som är på gång att fallera, maskinen är ju ändå 12 år gammal. Blir maskinen varm när den inte pumpar? Är du händig själv så kan det vara ett kul projekt att få ordning på den. Det må se komplicerat ut på insidan men det är bara en handfull saker som över huvudtaget kan krångla. Om du inte är sugen att köra diy, så har du ju t.ex monteriva eller kaffecompagniet som kan laga den.

Vad gäller malningsgrad och tamping så ska det naturligtvis gå att lösa. Hur yttrar sig ditt problem som du inte får rätsida på? Och hur ser din process ut, allt från malning till att du sätter i handtaget? Och slutligen vad för kaffe använder du? En tanke är också att om pumprn är dålig kan ju det ha påverkat bryggtrycket, men det ser man väl på en manometer?
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
För övrigt var jag på baristakurs hos Monteriva och det man fick göra var i princip först att lyssna på lite teori och sedan fick man "go nuts" och prova fritt, och killen som höll i kursen agerade stöd om man behövde. De hade bl.a ett par giotto framme som man kunde prova. Det kan ju va en kul grej om du inte är så erfaren med espressohantverket, och då kan du ju också diskutera saker som detta med kursledaren för de är mycket kunniga. Din maskin är fantastiskt bra och jag ser inga hinder till att få till otroligt god espresso så något galet är det.
 

Gurkan

Member
Trevligt med respons. Tackar. Ja, det skulle ju kunna vara pumpen som lagt av. Skulle kanske kunna försöka laga själv bara jag kan ta reda på hur man ska gå tillväga. Jag har väl dessvärre inte någon jätteekonomi så jag måste reka ordentligt på priser o sånt. Man ser ju en del tal om pressostat, tror jag det heter, också. Vad är det då? Kan nåt sånt spela in?
Jag har ju haft svårt att hitta en bra malningsgrad i kombo med tamping för antingen har det varit trögt att få ut några droppar kaffe eller också har det strömmat alltför snabbt och för tunt. Det har ju känts som som om trycket inte varit det bästa så jag har funderat på att kunna testa med en manometer.
Jag fick ju för mig för ett tag sedan att jag skulle tömma kokaren på allt vatten när jag var klar för dagen för att undvika förkalkning och har gjort så den gånger jag använt den. Kan det ha påverkat övriga funktioner månne? Man får ju många funderingar.
 

Gurkan

Member
Jag har sett att Monteriva har kurser och faktiskt tänk att jag skulle prova o se om det skulle hjälpa. Det skulle ju vara kul om äntligen kunde göra en lika bra kaffe varje gång och kanske skulle använda maskinen varje dag. Jag har ju inte varit så himla kinkig med kaffefabrikat utan provat några olika varianter. Det enda jag vill är att det ska vara espressobönor som ger en fyllig aromatisk smak, helst med lite chokladton i och så färska som möjligt så klart.
Jag brukar mala så jag har 16-18 gram i filtret, som ska vara värmt, dra en skvätt vatten så det inte är för hett och sedan låta kaffet rinna i 25-30 sekunder, bara så jag får en lämplig mängd i koppen med bra styrka och det är ju det jag har svårt att styra, Det blir ju aldrig lika varje gång.
 

Mayhem

Well-known member
Man ser ju en del tal om pressostat, tror jag det heter, också. Vad är det då? Kan nåt sånt spela in?
Pressostaten reglerar trycket inne i kokaren genom att styra strömtillförseln till värmeelementet. I normala fall skall den inte ha någonting med bryggtrycket att göra på en värmeväxlarmaskin då vattnet som går till gruppen passerar genom en helt avskiljd rörslinga.

Troligtvis behöver du byta pumpen och det bör inte vara något särskilt konstigt med det då vibrationspumpar helt enkelt har en begränsad livslängd. Själva reservdelen är inte alltför dyr och bör inte heller vara omöjlig att byta själv om du skulle vilja prova det.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Har inte din maskin en inbyggd manometer som visar trycket vid bryggning? Trodde det var standard på ecm giotto, men det kanske finns olika varianter.

Din kvarn har jag ingen koll på men det låter ju som om den maler fint nog i alla fall. Att det ibland bara rinner igenom och ibland blir det bara stopp kan eventuellt bero på att du malt för fint och du ibland får så kallad channeling i pucken, en eller flera kanaler i det packade kaffet som leder vattnet rätt ut mer eller mindre. I det läget kan det hjälpa att backa av lite på kvarnens inställning. En sak som jag tycker funkar bra också är om man kör lite preinfusion, alltså du kör pumpen kanske en sekund och stänger sen av och så väntar man en liten stund och låter pucken bli våt. Och sen kör du. I min erfarenhet ger det mindre benägenhet till channeling.

Eller så är det pumpen.. :)
Egentligen är det väl ingen ide att jaga olika parametrar förrän du vet säkert att maskinen är OK. Jag skulle nog se till att maskinen är tipp topp och därefter jaga :)
 

Jonken

Well-known member
Giotton har redan preinfusion inbyggt, bäst att inte stänga av pumpen. Ganska stor skillnad på 16 och 18 gram om du inte doserar så noga. Annars funderar jag på om du justerar kvarnen när du byter bönor? Skulle annars kunna vara en orsak.
 

Gurkan

Member
Pressostaten reglerar trycket inne i kokaren genom att styra strömtillförseln till värmeelementet. I normala fall skall den inte ha någonting med bryggtrycket att göra på en värmeväxlarmaskin då vattnet som går till gruppen passerar genom en helt avskiljd rörslinga.

Troligtvis behöver du byta pumpen och det bör inte vara något särskilt konstigt med det då vibrationspumpar helt enkelt har en begränsad livslängd. Själva reservdelen är inte alltför dyr och bör inte heller vara omöjlig att byta själv om du skulle vilja prova det.

OK, tack bra att veta. Det är ju en pump som går när man startar upp och kör upp trycket. När maskinen svarar med pys i brygghuset så brukar jag prova med att tappa ur lite från vattentappen och då går ju en pump igång och då har jag oftast kunna få en kopp men den senaste tiden så maskinen svarat med pys hela tiden så det verkar som om det inte kommer fram något vatten där.
 

Gurkan

Member
Har inte din maskin en inbyggd manometer som visar trycket vid bryggning? Trodde det var standard på ecm giotto, men det kanske finns olika varianter.

Din kvarn har jag ingen koll på men det låter ju som om den maler fint nog i alla fall. Att det ibland bara rinner igenom och ibland blir det bara stopp kan eventuellt bero på att du malt för fint och du ibland får så kallad channeling i pucken, en eller flera kanaler i det packade kaffet som leder vattnet rätt ut mer eller mindre. I det läget kan det hjälpa att backa av lite på kvarnens inställning. En sak som jag tycker funkar bra också är om man kör lite preinfusion, alltså du kör pumpen kanske en sekund och stänger sen av och så väntar man en liten stund och låter pucken bli våt. Och sen kör du. I min erfarenhet ger det mindre benägenhet till channeling.

Eller så är det pumpen.. :)
Egentligen är det väl ingen ide att jaga olika parametrar förrän du vet säkert att maskinen är OK. Jag skulle nog se till att maskinen är tipp topp och därefter jaga :)

Jo det sitter visst en manometer på maskinen men jag tänkte närmast på att testa en sån där som man sätter på filterhandtaget och mäter vad som kommer ut den vägen.
Jag har misstänkt att det uppstår channeling men oftast då kaffet har varit alltför grovmalet. Jag gav mig på att göra en kalibrering av kvarnen (kollade Youtube, så klart) och den blev ju betydligt bättre men samtidigt får jag en känsla av att trycket i bryggaren inte orkar trycka igenom ordentligt när kaffet blir alltför fint och då är det ändå inte snusmalet. Och sen är det ju det där med tampingen i förhållande till malningsgraden. Jag får inte ihop det riktigt.
 

Gurkan

Member
Giotton har redan preinfusion inbyggt, bäst att inte stänga av pumpen. Ganska stor skillnad på 16 och 18 gram om du inte doserar så noga. Annars funderar jag på om du justerar kvarnen när du byter bönor? Skulle annars kunna vara en orsak.

Jag, det är lite knepigt att få kvarnen att lämna ifrån sig samma mängd varje gång och ibland tycker jag volymen blir olika fast det är samma vikt, när jag kontrollvägt men det kan man ju inte göra varje gång. Kan tänka mig att det beror på bönornas färskhet också. Mina kan ju hinna bli lite torra mellan varven, tyvärr. - Jag brukar rengöra kvarnen mellan varje byte och kollar på ett ungefär hur pass malningen verkar men jag funderar på att byta till kvarn som är enklare att ställa in. Annars är det ju en utmärkt kvarn utan tvekan. Det hänger nog mer på hanteraren.
 

Eismannen

Well-known member
Torra/gamla bönor kan göra att det, oavsett malningsgrad, blir som rännsk*ta bara.. :)

Men som sagt, du behöver styra upp maskinen först och främst och se till att den kan leverera vatten med rätt tryck, eller vad det nu är som felar. Det är a och o. Därefter är det bara att jaga parametrarna en efter en och då skulle jag börja med kaffet och se till att det är färskt.
 
Topp