Pavoni jämförelse olika årgång

Jonken

Well-known member
Testade en Pavoni första gången i höstas och blev genast förtjust i den sirapsliknande munkänslan. Hade hållit utkik efter en äldre modell med två lägen en längre tid men efter att ha missat chansen flera gånger slog jag till på en Europiccola från 1998 med pressostat. Så i november fick jag tag på en från 1982 som hade stått oanvänd i 30 år som jag inte kunde motstå.

Har roat mig med att jämföra de båda maskinerna från andra generationen med likadana grupper som kan göra identisk espresso, men ändå skiljer sig rätt mycket i detaljerna. Finns en lista med utvecklingen över åren på http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_ep_eng.htm men riktigt allt står inte med och det verkar som att man har gjort fler gradvisa förändringar.

pavoni1_klar40.jpgpavoni2.jpg

Ganska svårt att fånga allt på bild. Till att börja har '98an ett värme-element på 1000W medan '82an till min förvåning har ett på ~800W. Hade förväntat mig två stycken som tidigare versioner eftersom knappen har två lägen, men här har Pavoni valt att bara halvera effekten till ~400W istället för att ha ett separat element på 200W i läge 1.

knappar.jpg

'98 har en pressostat justerbar mellan 0,5-1,2 bar (tyvärr limmad i fabriken så den riskerar att gå sönder om man ändrar) medan '82 lämnar det till användaren att reglera tryck/temperatur med av-1-2 och hjälper till genom att öppna tryckavlastning/säkerhetsventilen vid lägre tryck. Som en följd kan man få bättre kraft i ångan så att originalmunstycket fungerar ordentligt. Båda ger bättre resultat om man blockerar två hål med t.ex. tandpetare eller småspik. Jag borrade Ø1,5mm hål i en kupolmutter som ger '82an bättre kraft än en Rancilio Silvia (utan termostat att kämpa mot) och '98an ungefär i klass med en Gaggia Classic med Silvia-rör. Mässing hade varit lättare att borra i och jag tror att 1,4mm eller mindre är bättre om man har bra verktyg.

tippar.jpg

Går även att köpa munstycke från t.ex. Orphan Espresso, men jag tyckte det var trevligt med en mutter för att enkelt skruva loss vid rengöring. Apropå det har '98ans ångrör bajonettfäste så det går att ta bort utan verktyg - men '82ans är inte svårt att skruva loss, är längre och har lite bättre vinkel tycker jag.

'98ans topplock är lite högre och helt gjort i plast så man har mer att hålla i om man försöker kompensera att basen sviktar när man tar i. Nyare har ett litet hål för att släppa ut ånga om man råkar skruva loss medan trycket fortfarande är lite för högt. '82ans är delvis i metall och sägs hålla bättre, men blir för varm att hålla i och så får man skruva försiktig så att man inte skadar gängorna. Jag tycker det är bättre att stabilisera med portafiltret men även de skiljer.

portafilter.jpg

'82ans handtag är väldigt litet och med M10 gänga istället för M12. Blir inte mycket kvar att hålla i så jag bytte till ett fullstort.

portafilter2.jpg

'82ans spak har också lite sämre kvalité på handtaget och lämnar räfflor i handen när man tar i. Annars är det finare lyster i kromet till hela maskinen, lite gulare men också sämre precision och inte lika slät som '98an. Basen flexar lite mindre i den äldre, men antagligen mer än de tidiga med tjock aluminiumbas. '98an har en skruv under droppbrickan så att det kan läcka in vätska, '82an har skruvar på sidan istället. Det dröjde ända till 2007 tills Pavoni tog bort det olyckligt placerade skruvhålet (!)

'82an har bättre gummifötter och är lite upphöjd men vickar en aning. '98an har plast runt nivåglaset som skyddar bättre om det skulle gå sönder men är lite fulare och svårare att rengöra. Kolven i '98an är också i plast med begränsad livslängd jämfört med '82ans i mässing.

Korgarna hade djupare hål och var lite jämnare '82 men med en snävare läpp - likt La Marzocco - som gör det svårare att dra åt portafiltret.

korgar.jpg

Sist är droppbrickan i metall lättare att rengöra, men smutsen syns mycket tydligare än på plasten. Vill man putsa mindre skulle jag nog rekommendera färgad bas också.


Det var i stort sett allt, hoppas någon har nytta av jämförelsen t.ex. vid eventuellt köp. Jag kommer behålla den äldre dels för att jag tycker den är lite finare och roligare att använda, men främst för att jag får till mycket bättre skum. Med det sagt är '98an mer användarvänlig, ungefär 1 minut snabbare att värma upp (snabbast av samtliga versioner) och bättre kandidat om man t.ex. vill installera en PID. De flesta delarna är kompatibla så det går att välja russinen ur kakan om man vill.

Skulle nog helst ha ett bra exemplar från 1973, men det är en annan historia :lol:
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Kul tråd! Det är ju något speciellt med Pavoni, särskilt de lite äldre maskinerna.

98:an har nog samma 1000w element som professional har, det är nog därför det går snabbt att värma upp. Var inte det äldre elementet 200+800w där båda är aktiva i läge 2 och det klena i läge 1? Hur regleras effekten ned annars?

På din äldre maskin har du visst den basen utan skruvhål i mitten men med skruvhål på sidorna som är till för att fästa in en plåtbotten. Har du då haft gummilisten i botten också? Ser på bilderna att det inte finns någon men den kanske är fördärvad av tidens tand? Plastbotten kom visst något år senare vad jag förstår. Min professional från -83 har både hål för plastbotten OCH hål i sidorna för metallbotten, men den kom med plastbotten så den har två små oanvända hål i sidorna. Måste varit precis i övergången som den tillverkades och min är den enda jag sett som har så.

Håller med om att en ännu äldre maskin vore något. Allt var bättre byggt på de äldre maskinerna. Och lite stadigare botten i alu är ju inte fel. Dock är jag mer förtjust i formen på de i plåt, och så förstås att de är så blanka och fina.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Hade funderat lite på hur regleringen gick till men fick inte riktigt ihop det. Vid närmare efterforskning sitter det en diod så växelströmmen bara kommer igenom åt ena hållet - en billig lösning som halverar effekten till ~400W.

Tror inte den har haft någon gummilist, de verkar precis ha fasat ut den men inte fått för sig att sätta skruven under droppbrickan än. Vilka lirare som säljer en ny maskin med skruvhål i sidorna :eek:hmy: inget svinn i den fabriken inte :D
 

Eismannen

Well-known member
Har du öppnat och kollat eller läst dig till det? Om du har varianten med diod så är det en mycket ovanlig variant för standardlösningen var att ha ett dubbelt element. Eftersom Pavoni verkar lite si och så med vad som sitter i maskinerna förvånar det mig inte om de någon gång haft slut på dubbelelementen och tvingats använda singelelement med diod för lågläget. Eller så har maskinen i någon veva fått ett nytt element och då kanske dioden tillkom. Om du har elementet med mässingsbotten så står årtalet längs periferin på bottenplattan.
 

Jonken

Well-known member
Visst har jag kollat, det är där åldern kommer ifrån. Tror att Pavoni kom på att de kunde spara pengar på det sättet helt enkelt - och det är ju kanske inte så dum idé för den som behöver byta ut ett trasigt element heller eftersom det landar på ungefär halva priset.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ja det är ju rätt smart egentligen. Men det som är förbryllande är att de bara gjort så på någon enstaka maskin. Standard tills pressostaten infördes var ju dubbel-elementet, i alla fall vad jag förstått.
 

Jonken

Well-known member
Beställde en ny filterkorg till en bekant, ser ut som att de har blivit bättre igen sedan 90-talet:

IMG_20181208_130218.jpg

Dubbelkorgen till höger. Till synes fina och jämna hål, rakt igenom (singelkorgen har en del "falska" hål). Dåligt centrerat däremot.. synd att det ska slarvas med något.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp