Handkvarn vs elektrisk (låg budget)

Jag brygger Nespresso i stugan men har börjat tröttna på det, trots att det är otroligt praktiskt. (Kör Dalla Corte + Rocky + Da Matteo/Johan Nyström hemma så jämförelsen kanske inte är helt lätt)

Efter en Spanien-resa fastnade jag för Moka. Mysig tillagning, otroligt billigt och väldigt gott med rätt förutsättningar. Bryggaren hittade jag i ett skåp, men jag behöver en kvarn. Frågan är vad? Jag tänkte mig att max 500 spänn borde räcka. Lite frågor:
- Handkvarn vs elektrisk? Får man lika bra malresultat med el (för ungefär samma peng)?
- Är det as-jobbigt att mala fram två koppar moka 2-3 ggr/dag?
- Om handkvarn, tips?
- Om elkvarn, tips 500-1000 spänn? Eller är det omöjligt att få nåt som funkar med Moka? Glöm inte att Nespresso eller malet ICA-kaffe är utgångspunkten. (har iofs också gjort "misstaget" att inte köpa det bästa med en gång hemma...)

Det bästa jag kommit på hittills är en Wilfa eller Hario på Baristashopen, eller en Krups på Amazon.de (samtliga nya). Men omdömena om billiga el-kvarnar varierar kraftigt. Är ingen kaffe-nörd, men har med stor njutning jobbat upp mig till uppställningen ovan.

Är klart positiv till beg-köp, men har inte hittat nåt vettigt. Vet iofs inte vad jag skall leta efter 😉
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Skippa Krups och Hario skulle jag säga. Finns kanske annat att pyssla med i stugan än att veva kaffekvarn, skulle satsat på en Wilfa: ~600-650:- ny eller 250-300:- begagnad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp