Trevägsventil vs. fjäderventil

Jonken

Well-known member
Hittade en intressant video om bryggtryck från en maskin med fjäderventil som nya Gaggia Classic 2015 och andra billiga maskiner: https://www.youtube.com/watch?v=yrB2Dr-6q9s

När jag skulle köpa min första ordentliga espressomaskin läste jag ofta hur viktigt det var med trevägsventil för att kunna rengöra enkelt med backflush, undvika att det sprutar het sump överallt om man tar loss portafiltret för snabbt och att slippa att det droppar svagt kaffe från portafiltret om man istället gör som man bör och låter trycket avta en stund.

Köpte nyligen en defekt Gaggia Coffee för att försöka laga. Den är väldigt lik Classic till utseendet men väl hemma insåg jag att den inte har trevägsventil (även kallad solenoid med magnetspole). Använder nu en Pavoni Europiccola till vardags och även om den efterdroppar lite och "nyser" sump om man har för bråttom att ta ur portafiltret har det första argumentet visat sig vara lite svagare - det verkar helt enkelt inte bli så smutsigt ovanför spridarfiltret eftersom överflödigt vatten inte tar den vägen upp från pucken på väg till droppbrickan. Visst är det bra att rengöra ändå ibland, men i Silvian jag hade innan blev det betydligt smutsigare på mycket kortare tid.

När jag funderade på om det var så viktigt med trevägsventil på en pumpmaskin egentligen fann jag videon som jag la i början av inlägget för de som inte orkar läsa min lilla historia :D Att flödet påverkar bryggtrycket så dramatiskt känns som en viktigare skillnad - går tydligen till viss del att kalibrera så man får önskat tryck till t.ex. en vanlig dubbel, men en enkel/ristretto får högre tryck och en lungo lägre. Behöver inte vara en nackdel, olika tryck kan ju vara spännande, men lär påverka smaken betydligt!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp