Extremt långa bryggtider med vissa kaffen

edtbjon

Well-known member
Jag brygger oftast med en Hario V60 och håller örnkoll på vikt, malningsgrad, tid och allt det där. Till problemet... När jag brygger s.k. ”finare” köpkaffen, singlar, från ex. DropCoffee eller kanske J&N så kan jag med vissa kaffen få oerhört långa bryggtider.
För en normal bryggning kör jag typ 26-27g kaffe och lite över 400g vatten vid ca 95 grader. Jag förväter/förvärmer filter, tratt och kanna och börjar sedan med 70-80g vatten som får svälla upp kaffet i 35sek. (Samt att jag rör om i kaffet så att allt kaffe blir blött.) Sedan häller jag upp till 240g i en jämn ström med cirkelrörelser, väntar 20-30 sekunder och häller sedan upp till 400g. När jag hällt klart brukar timern stå på 2.10 eller så. Oftast rinner kaffet klart runt 2.45 -3.00 och det är den tiden jag vill ha.
För att komma till den sluttiden justerar jag kvarnen (En Mahlkönig Vario, men samma gäller även min Wilfa...) så att kaffet rinner lagom fort. Men som sagt finns det några kaffen som i princip kläggar igen filtret eller vad det nu kan vara. Om vi pratar om Wilfan (som har betydligt färre steg), kan en normal inställning ligga runt ”Aeropress” inställningen och att man sedan får justera typ en halv punkt upp eller ner. Men med de kaffen som krånglar har jag provat att justera upp 3-4 punkter (6-8 snäpp) utan att det händer någonting med bryggtiden, den blir fortfarande närmare och ibland över 4 minuter.

Jag får ju för mig att det inte bara drabbar mig, eller att jag gör något konstigt fel. Nyckeln till att lyckas är ju att göra samma varje gång, det är ju då som man också kan justera sig fram till en perfekt bryggning (i det här fallet).
 

Jonken

Well-known member
Har också varit med om att ändring av malningsgraden inte ger förväntat resultat eller någon skillnad alls med V60 :eek:hmy: har ingen tjusig pipkanna så har tänkt att det var problemet och använt aeropress istället..
 

Victor S

Well-known member
Vad lustigt att läsa om detta då jag råkade ut för det här första gången i helgen när jag testade något "finare" kaffe från Coop. Brukar inte hända när jag kört mitt egenrostade. Körde min Wilfa hela vägen ner till filtersintällningen utan effekt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp