Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 13 av 13

Ämne: Boliva Colque

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Bönor från Drop Coffee har jag aldrig lyckats med hemma. Jag vet inte varför och jag har provat både filtertratt i olika temperaturer och espresso i olika malgrader och temperatur. Oftast smakar det kartong.

Om någon av er lyckats skulle jag uppskatta lite tips och råd.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
    Double boiler espresso love!

Bor du nära DC? För jag märker att jag inte fick till alla kaffe jag köper från mitt lokala kaffe ställe och en gång frågade jag om det skulle vara möjligt att få med en klaska med deras vatten och volla där satt den, nu har jag flyttat och har samma vatten som dom så inga problem där längre.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Intressant! Nyfiken på det där hur vattnet påverkar. Har bott i Norge och jäklar vilket gott vatten det kom ur kranen förresten.

DC lär få sitt vatten från Norsborgs vattenverk, bor Rapture i Söderort är det samma vatten. EDIT: Större delen av Västerort får vattnet från Lovö istället, och centralt ska det kunna vara blandat. Visserligen inte så stor skillnad på vattenverken vad jag hört.

Och Norrort från Görväln, tack för rättelsen hne!
    Senast redigerat av Jonken den 2018-01-21 klockan 14:39.

Kaffe är ca 98% vatten så ganska så mycket. Det finns en hel bok dedikerat till vatten för kaffe och det har kommit några youtube videos om hur du gör ditt eget vatten för kaffe.

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Upplands Bro, Järfälla, Sollentuna, Sundbyberg, Solna, Danderyd, Vaxholm och alla kommuner norr om dessa till länsgränsen mot Uppsala tar sitt vatten från Görvälns vattenverk i Järfälla, genom samarbetet Norrvatten. Det är dock samma vattenskyddsområde som Lovö vattenverk ligger i så eventuella skillnader bör komma från reningsprocessen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
    Double boiler espresso love!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •