Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 13

Ämne: Boliva Colque

Boliva Colque

Köpte detta kaffe från Dropcoffee! Rostat för 14 dagar sen och cropp datumet var juli 2016. Blev väldigt besviken faktiskt! Kaffet kändes tunnt och nästan underextraherat men jag bryggde det i både 96 grader och även i 92 grader. Både som V60 och aeropress! Gillar hög syra, men förväntade mig ett kaffe som var sött och hade mer "kropp" Någon annan som testat detta kaffe? 2 veckor från rostdatum i obruten förpackning borde inte spela in, eller gör det??? Dom batcharna jag fick ut oavsett temp och bryggmetod smakade likadant! Tunnt vattnigt och outvecklat!? Jag fick nästam intrycket att dom var föör lättrostade, så kaffet inte hunnit utveckla sig fullt ut! Självklart är dom rostningsproffs och kan det där, men det var känslan jag fick! Såg fram mot ett fylligt sött kaffe men så var det inte! Ska köra en laddning i Sifonen i morgon så jag ger inte upp än!
    Senast redigerat av ArcticDreamers Rapture den 2018-01-13 klockan 19:49.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Min extremt begränsade erfarenhet av Drop Coffee består av en dubbel brasiliansk espresso på caféet. Den var syrlig och tunn, antar att det var så de ville att den skulle smaka. Inte direkt dålig, men inte i min smak.

2 veckor borde spela in, även om den är oöppnad. Ibland kan det bli godare än pinfärskt men det jag rostar själv brukar passera toppen innan iaf.

Du lär ju kunna locka fram lite mer kropp med sifonen eller ett metallfilter

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Hör av dig till DropCoffee. De bryr sig om sina kunder och skulle det vara en batch som inte funkar så vill de säkert veta om det.
    Men vet du hur just det kaffet fungerar i jämförelse med andra kaffen av ”liknande karaktär”, alltså ljusrostade kaffen från antingen DC eller något annat rosteri. Det ska ju inte vara så att kaffet fungerar enbart vid 94,73 graders vattentemp och 2.47 i bryggtid (helst i en Kalita...). Jag har märkt att vissa ljusrostade kaffen kan klägga igen filtret och hur grovt jag än mal, kan det bli bryggtid på nästan 4 minuter. Trots det smakar kaffet utmärkt...
    Visst är det väl så att vissa kaffen har en peak point på mellan 4 och 7 dagar. Men då pratar vi om ganska subtila nyanser. Även om kaffet har tappat dessa subtila nyanser efter säg 14 dagar, ska det fortfarande vara väldigt gott.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Min extremt begränsade erfarenhet av Drop Coffee består av en dubbel brasiliansk espresso på caféet. Den var syrlig och tunn, antar att det var så de ville att den skulle smaka. Inte direkt dålig, men inte i min smak.

2 veckor borde spela in, även om den är oöppnad. Ibland kan det bli godare än pinfärskt men det jag rostar själv brukar passera toppen innan iaf.

Du lär ju kunna locka fram lite mer kropp med sifonen eller ett metallfilter
    På smakbeskrivningen står extremt sött och sammetlen smak med en syra som har toner av mandarin och eftersmak av mjölkchoklad! Mina bryggningar kändes tunna och outvecklade!

Reg.datum
    apr 2017
    Menar inte att det borde vara dåligt efter 14 dagar å andra sidan kan det gå snabbt utför

Har druckit kaffen som varit 5 veckor och smakat bättre!

Reg.datum
    apr 2017
    Tycker riktigt gammalt kaffe kan vara rätt OK från paketet om det gasfyllt, men sen smaka unket efter bara några dagar (ungefär som vacuumpackat färdigmalt)

Färdigmalet smakar illa direkt! Jag gillade Maxwell house "old java" mellanrost faktiskt! När det fanns.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •