Boliva Colque

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Köpte detta kaffe från Dropcoffee! Rostat för 14 dagar sen och cropp datumet var juli 2016. Blev väldigt besviken faktiskt! Kaffet kändes tunnt och nästan underextraherat men jag bryggde det i både 96 grader och även i 92 grader. Både som V60 och aeropress! Gillar hög syra, men förväntade mig ett kaffe som var sött och hade mer "kropp" Någon annan som testat detta kaffe? 2 veckor från rostdatum i obruten förpackning borde inte spela in, eller gör det??? Dom batcharna jag fick ut oavsett temp och bryggmetod smakade likadant! Tunnt vattnigt och outvecklat!? Jag fick nästam intrycket att dom var föör lättrostade, så kaffet inte hunnit utveckla sig fullt ut! Självklart är dom rostningsproffs och kan det där, men det var känslan jag fick! Såg fram mot ett fylligt sött kaffe men så var det inte! Ska köra en laddning i Sifonen i morgon så jag ger inte upp än!
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Min extremt begränsade erfarenhet av Drop Coffee består av en dubbel brasiliansk espresso på caféet. Den var syrlig och tunn, antar att det var så de ville att den skulle smaka. Inte direkt dålig, men inte i min smak.

2 veckor borde spela in, även om den är oöppnad. Ibland kan det bli godare än pinfärskt men det jag rostar själv brukar passera toppen innan iaf.

Du lär ju kunna locka fram lite mer kropp med sifonen eller ett metallfilter :)
 

edtbjon

Well-known member
Hör av dig till DropCoffee. De bryr sig om sina kunder och skulle det vara en batch som inte funkar så vill de säkert veta om det.
Men vet du hur just det kaffet fungerar i jämförelse med andra kaffen av ”liknande karaktär”, alltså ljusrostade kaffen från antingen DC eller något annat rosteri. Det ska ju inte vara så att kaffet fungerar enbart vid 94,73 graders vattentemp och 2.47 i bryggtid (helst i en Kalita...). Jag har märkt att vissa ljusrostade kaffen kan klägga igen filtret och hur grovt jag än mal, kan det bli bryggtid på nästan 4 minuter. Trots det smakar kaffet utmärkt...
Visst är det väl så att vissa kaffen har en peak point på mellan 4 och 7 dagar. Men då pratar vi om ganska subtila nyanser. Även om kaffet har tappat dessa subtila nyanser efter säg 14 dagar, ska det fortfarande vara väldigt gott.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Min extremt begränsade erfarenhet av Drop Coffee består av en dubbel brasiliansk espresso på caféet. Den var syrlig och tunn, antar att det var så de ville att den skulle smaka. Inte direkt dålig, men inte i min smak.

2 veckor borde spela in, även om den är oöppnad. Ibland kan det bli godare än pinfärskt men det jag rostar själv brukar passera toppen innan iaf.

Du lär ju kunna locka fram lite mer kropp med sifonen eller ett metallfilter :)

På smakbeskrivningen står extremt sött och sammetlen smak med en syra som har toner av mandarin och eftersmak av mjölkchoklad! Mina bryggningar kändes tunna och outvecklade!
 

Jonken

Well-known member
Menar inte att det borde vara dåligt efter 14 dagar :wub: å andra sidan kan det gå snabbt utför
 

Jonken

Well-known member
Tycker riktigt gammalt kaffe kan vara rätt OK från paketet om det gasfyllt, men sen smaka unket efter bara några dagar (ungefär som vacuumpackat färdigmalt)
 

hne

Well-known member
Bönor från Drop Coffee har jag aldrig lyckats med hemma. Jag vet inte varför och jag har provat både filtertratt i olika temperaturer och espresso i olika malgrader och temperatur. Oftast smakar det kartong.

Om någon av er lyckats skulle jag uppskatta lite tips och råd.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

henrik82

Well-known member
Bor du nära DC? För jag märker att jag inte fick till alla kaffe jag köper från mitt lokala kaffe ställe och en gång frågade jag om det skulle vara möjligt att få med en klaska med deras vatten och volla där satt den, nu har jag flyttat och har samma vatten som dom så inga problem där längre.
 

Jonken

Well-known member
Intressant! Nyfiken på det där hur vattnet påverkar. Har bott i Norge och jäklar vilket gott vatten det kom ur kranen förresten.

DC lär få sitt vatten från Norsborgs vattenverk, bor Rapture i Söderort är det samma vatten. EDIT: Större delen av Västerort får vattnet från Lovö istället, och centralt ska det kunna vara blandat. Visserligen inte så stor skillnad på vattenverken vad jag hört.

Och Norrort från Görväln, tack för rättelsen hne!
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Kaffe är ca 98% vatten så ganska så mycket. Det finns en hel bok dedikerat till vatten för kaffe och det har kommit några youtube videos om hur du gör ditt eget vatten för kaffe.
 

hne

Well-known member
Upplands Bro, Järfälla, Sollentuna, Sundbyberg, Solna, Danderyd, Vaxholm och alla kommuner norr om dessa till länsgränsen mot Uppsala tar sitt vatten från Görvälns vattenverk i Järfälla, genom samarbetet Norrvatten. Det är dock samma vattenskyddsområde som Lovö vattenverk ligger i så eventuella skillnader bör komma från reningsprocessen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp