Nästa steg efter Gaggia Classic?

Brännland

Active member
Det finns säkert postat en del om detta man jag hoppas nu orkar med lite reprisfrågor......

Jagchar haft en Gaggia C i rätt många år nu och den trasslar i mellan åt och jag har byggt om den i omgångar med nytt ångrör, ersatt skräp-ventilen till ångröret med en kulventil, tillverkat egna packningar till brygghuvudet och en del annat jag förträngt. Nu tycker jag dessutom inte den brygger lika gott kaffe längre och vill byta upp mej till nåt annat i lite bätte klass.

Känns som begagnat är vägen att gå!? Det dyker upp lite begagnade kafe-maskiner på Blocket i mellan åt men jag har i princip ingen koll på vad man ska kolla efter och akta sig för! Budgeten är lite flytande men långt över 10 k sträcker jag mej nog inte. Min Rancillio Rocky känns rätt bra och jag hoppas den duger även i framtiden.

Kom med idéer!
 

Eismannen

Well-known member
Elektra microcasa a leva ska ju vara grymt bra sägs det. Och vackrare maskin går nog inte att hitta. Själv har jag en La Pavoni Professional och kan varmt rekommendera den men det gäller att lära sig hantera dess egenheter bara.
 

Eismannen

Well-known member
Ecm cellini är fina grejer. Blir lite sugen själv men jag ska nog hålla mig till min pavoni som jag håller på och investerar en massa i för tillfället :p
 

Brännland

Active member
Kontaktade killen som säljer Cellinin i länken jag fick här! Jag köper den om han kan få upp den hit till Umeå på nåt sätt!:)
 

Brännland

Active member
Maskinen gick till nån som hämtade den :unsure:

Har dock full förståelse för att killen inte ville göra ett paket och skicka den!

Jakten går vidare!
 

Jonken

Well-known member
Sidorna är i plast, finns i olika färger, annars är den väl ganska lik den förra maskinen. Läst något om att ett relä brukar gå sönder, men det var billigt om jag minns rätt.
 

Brännland

Active member
Säljaren kan tänka sig att skicka den!:lol:

Det gäller då bara att maskinen blir nog bra packad så den klarar en resa genom Sverige......
 

Brännland

Active member
Tror det blir en av bussgods färdiga boxar, med lite extra stoppning bör det gå vägen tycker jag!

Tror min gamla Gaggia kände på sig att det var nåt på g..... Packningen till filtret gick i går och det blev till att skära ut en ny innan eftermiddags espresson kunde ordnas:p Jag har bytt packning några gånger och den jag beställde höll bara knappt ett år. Har sen tillverkat egna av lite olika typer av material.
 

Jonken

Well-known member
Hur gör du dina egna packningar, skär ut i gummi/silikon? Får du de i perfekt form eller nöjer du dig med att det blir tätt?
 

Brännland

Active member
Har skurit i 8mm gummi med smal brytbladskniv, går att få både snyggt och tätt men det är rätt besvärligt och tar lite tid.....
 

Brännland

Active member
Har testat lite olika plastvarianter som går att svarva men det har antingen blivit läkage eller så har inte plasten pallat med värmen. Teflon torde vara rätt optimalt om det blir tätt men jag har inte jagat rätt på någon bit och testat.
 

Jonken

Well-known member
Ok, steget efter Gaggia Classic är en Mini Gaggia för mig :) äldre maskin så att göra egna packningar låter intressant istället för att leta med ljus och lykta utomlands
 

Brännland

Active member
Det far lite hit och dit med mitt sökande efter en ersättare till Gaggian!

Nu ser det ut som jag testar en Isomac Millenium! Vad tror ni om det?
 

Jonken

Well-known member
Kan vara riskabelt om det är en äldre kokare i koppar, vet att Isomac Tea haft problem med läckage i svetsarna och kan tänka mig att samma gäller Isomac Millenium. Nyare är i rostfritt stål av bättre kvalité.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp