Nästa steg efter Gaggia Classic?

Brännland

Active member
Cafiza var nog tänkt för huvud och filterhållare! Tror jag testar med ättika i natt och ser om den piggnat till i morgon bitti!

Kollar ytterligare tips, tack så mycket för hjälpen!
 

Brännland

Active member
Lurade lite på det..... Har bara kört genom huvudet och tänker köra lite hetvatten och ånga nu. Ska jag tänka på nåt mer?
 

Brännland

Active member
Hmmmm, grupphuvudet är nu efter ca 45 min inte alls varmt...... Gissar att det kanske håller 45 C, vatten som kommer ur silen är drygt 60 C, ättiks-terapin verkar snarare ha sänkt temeperaturen på vattnet!
 

Jonken

Well-known member
Alltså om du bara har haft lite ättika i tanken och kört genom grupphuvudet har det inte kommit in i kokaren, så borde inte gett någon större effekt. Finns lite olika sätt att göra på, men om du inte vill plocka isär delarna och rengöra separat får du tömma/fylla kokaren mha hetvatten-röret och att luta maskinen - mer läsning i sin ordning :D
 

Brännland

Active member
Läste bara i manualen som jag hittade på nätet och följde instruktionerna där....

Tror dock jag hittat problemet med för kallt vatten! Verkar som det varit luft i grupphuvudet! Googlade på ”false pressure” som du tipsade om Jonken och hittade lite info, bla ev problem med luft. Öppnade översta bulten på grupphuvudet och ”bleedade” ut lite vatten och även en del luft. Har just gjort första drickbara espresson med maskinen och detta funkar mycket bättre nu. Misstänker att det blir helt bra när huvudet har ordentlig cirkulation och värms upp mer.

Ska leta mer info om hur man avkalkar maskinen mer noga!

Tack för hjälpen!:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp