Nästa steg efter Gaggia Classic?

Brännland

Active member
Har förstått att det kan vara problem med läkage på koppar-boilern...... Han frågat säljaren hur gammal maskinen är men inte fått svar än.

Jag har rätt bra verkstad och skulle nog kunna fixa en läkande kopparbehållare själv men det känns lite som rostfritt skulle vara att föredra. Har skruvat för mycket i min Gaggia för att jag ska vara sugen på ett renoveringsobjekt just nu:huh:
 

Brännland

Active member
Går tyvärr trögt med min shopping på Blocket.....

Dom jag kontaktat och bett om att skicka sina maskiner hör inte av sig och det ser ut att rinna ut i sanden:mellow:

Jag fortsätter att se om jag hittar nåt vettigt begagnat, tyvärr svårt här uppe i Umeå eftersom de flesta maskiner säljs söderut och dom är besvärliga att skicka. Hoppas på lite tur och nån som poppar upp i närheten av nån jag känner eller nån som är ute och kör bil etc.
 

Eismannen

Well-known member
Ha lite is i magen för nu när du ändå håller på och uppgraderar så passa på och köp en riktigt bra maskin. Har du en bra verkstad så har du ju ingen anledning att vara rädd för ett renoveringsobjekt (mer än att det kan ta en jäkla tid) men se bara till att få det till rätt pris ;-)
 

Jonken

Well-known member
Jag har skickat en Silvia i paket, det kändes ungefär på gränsen av vad som verkade vettigt och var klart besvärligare att packa in än vad jag hade tänkt. De maskiner du har kollat på väljer uppåt det dubbla, med fler delar som potentiellt kan gå sönder, så jag förstår verkligen att det finns motvilja till att skicka.

Har själv sneglat på grejer i t.ex. Göteborg och Malmö och önskat att det gick att fixa smidigt, men förr eller senare kommer det säkert något på rätt plats :coffee:
 

Brännland

Active member
Snubben med Isomacen svarade faktiskt nyss och det ser ut som det blir affär:D

Men det är som du skriver Jonken, det är ett lite riskabelt företag att skicka en så pass tung och bräcklig apparat drygt 100 mil genom Sverige...... Blir bussgods och det kostar ca 500:- Säljaren vet inte om det är koppar eller rostfri kokare, i värsta fall får jag börja snickra på en rostfri tank medans jag använder maskinen och hoppas kopparn håller om det är en sån.
 

Eismannen

Well-known member
Om det är lödningar som ger sig i kopparn så går det ju att löda på nytt men spricker den pga utmattning i koppargodset ja då är det bättre med ny tank.

Men hoppas det blir av, och du verkar som sagt händig och ganska orädd när det kommer till mekaniska ting, så det kommer att gå bra. :)
 

Brännland

Active member
Hoppas det är en rostfri kokare men det får vi se när maskinen dyker upp!

Blir kanske en projekt-tråd om att bygga en ny tank annars:D
 

Brännland

Active member
Masknen är med lite flyt på väg norrut i dag!

Vad tycker ni om min Rancillio Rocky? Duger den än eller bör jag uppgradera även på kvarnsidan?
 

Brännland

Active member
Ok, tack för tipsen! Får ta en titt på kvarnen och se vad man kan göra för modifieringar. Modden med plåtvinklar och slangklammer för att kunna finjustera var innovativ men jag hoppas kunna få till nåt mer estetiskt och stadigt kanske:p
 

Jonken

Well-known member
Hehe, ja, har för mig att en del använder enbart gängtejp tills det blir styvt nog att inställningen inte ändras under malning.. så får man byta tejp om den blir sliten efter ett tag.
 

Brännland

Active member
Det kan faktiskt vara så att det är min kompis här i Umeå som lanserade den idén med gängtape för en del år sen här på forumet, ska kolla och se om jag hittar hans inlägg! Det var nog han som inspirerade mej att köpa min Gaggia för runt 10 år sen.

Får passa på att rengöra kvarnen och samtidigt kolla om det blir gängtape eller nån mer permanent modifiering:cool:
 

Brännland

Active member
Jaha, då var nya Isomatic Millenium maskinen hemma på bänken!

Jag är dock lite tveksam till om maskinen är riktigt pigg......

Tesade att göra espresso efter ca 30 mins uppvärmning, blev en ljummen dubbel espresso utan crema:( Kollade med termometer och vattnet som kommer ut grupphuvudet håller ca 70 C!? Varmvattten pipen ger 93 C så där är det helt ok! Hur kan detta uppkomma, det är väl bara en värmeslinga!?

Gröna och röda lampan som indikerar tryck växlar i bland fast man inte rör maskinen med.

Har läst lite i manualer på nätet men blir inte jättemycket mer klok av det. Är det handhavandefel eller har jag köpt en defekt maskin mån tro?
 

Jonken

Well-known member
Vad står tryckmätaren på? Kanske bara att pressostaten är skruvad lågt för att slippa spola igenom gruppen som annars blir för varm och behöver kylas ner. Varmvattenpipen tar vatten från ångkokaren, grupphuvudet får vatten direkt från tanken som värms när det passerar ett rör genom kokaren, lite som ett stabilt termoblock.

Om du bara mäter med en termometer rakt i flödet är antagligen tempen högre, borde gå att få tunn crema även om det skulle vara 70C bara bönorna är bra. Det är normalt att trycket pendlar upp och ner, står på pressostaten hur mycket. Skulle testa att dra upp den lite.

Tror 45-60 min är mer realistisk uppvärmingstid om du vill att allt ska jämna ut sig.
 

Brännland

Active member
Mätaren står på 1,6 bar när maskinen står oanvänd. Hade haft på masknen ca 45 min när jag mätade senast i själva strålen ur portafiltret.

Det var lite svårt att få fram både ånga och varmvatten när maskinen hade varit på en stund men nu funkar ånga och varmvatten bra.
 

Brännland

Active member
Ska läsa genom dina länktips, tusen tack!

Maskinen har varit på i gott och väl en timme nu! Det går att hålla handen på grupphuvudet ganska länge, tippar att det är strax under 60 C på själva metallen.

Har inte nåt bra avklakningsmedel till hands, ska köpa Cafiza! Isomac rekomenderar ättika och jag funderar på att låta maskinen stå med ätta i tank mm i natt om ingen avråder mej här nu! Eller kanske det är vettigare att vänta på att nån ger grönt ljus på ättika över natten:p Det ser ut som maskinen har gått på kalkrikt vatten, kalkavlagringar under koppen i handtaget......
 

Brännland

Active member
Körde ett sista försök nu med kaffe i filtret, ingen höjdare! Espresson blir strax över 50 C i koppen med förvärmd kopp......
 

Jonken

Well-known member
1,6 är högt! Då är det kanske skruva ner som gäller istället :eek:hmy: så kan du se att pressostaten gör vad den ska också.

Känns som att du kan ha problem med vakuumbrytaren, googla "false pressure" - kanske kalkat igen som du tänker. Nog bäst att vara försiktigare med avkalkningen.. Cafiza är rengöringsmedel tänkt för grupphuvudet (som bör göra riktigt ont att vidröra förresten).

Om du har bråttom för att ev. reklamera kan du ju råka ha sönder något istället, kanske bättre att höra av dig till säljaren utan att mecka för mycket. Och/eller söka råd från någon mer erfaren :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp