Hjälp mig med min kvarn

fekki

Active member
Hej

Jag köpte för ett tag sen en Wilfa CGWS-130B (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939026). Jag köpte den för att använda främst till brygg men även till cold brew. Jag testade att mala olika malningsgrader men fick aldrig riktigt till det, jag tyckte det var för grovt (jag jämförde med färdigmalet bryggkaffe) och smaken blev hellre aldrig bra. Det slutade med att jag skickade tillbaka den.

Jag beställde en sån här istället http://www.delonghi.com/en-us/products/coffee-and-espresso/coffee-makers/grinders/kg-521m-0177111042 men upplever samma problem som med Wilfan. Jag var nere nästan på espressogradering för att få ett kaffe som påminde om malningsgraden för brygg och då tyckte jag inte att kaffet blev så gott.

Jag kan väl inte ha fått två måndagsex av olika kvarnar? Vad är det jag gör för fel? Kaffet jag kör på är från Johan & Nyström.

Ska man köpa en sån där sil så man se till att man får rätt malningsgrad?
 

Eismannen

Well-known member
Har en liknande wilfakvarn till brygg och jag kör på npgonstans mellan filter och aeropress inställningen för vanlig brygg för annars blir det lite för grovt för min smak. Johan&nyström har jag bara testat en gång, minns inte vilken sort men den var rätt aromatisk och hade en påtagllig syrlighet och "bärighet". Jättegott men väldigt långt ifrån "vanlig brygg". Kanske du råkat ut för något som inte smakar som brygg "brukar"? Innan du skaffade kvarn, vad drack du då?

En annan sak jag märkt är att till mörkrostat brygg maler jag lite finare och så skopar jag i antal koppar+1 i antal skopor bönor, medan för mellanrost skippar jag "+1" och maler aningen grövre. Jag ställer oftast malningsgraden så att att kaffesumpen får en tydlig grop i mitten och buktar ut runt om gopen. Rätt eller fel men då är jag nöjd.

Jag tror du ska skippa jämförelsen med färdigmalt i alla fall för de maler oftast för fint.
 

Jonken

Well-known member
Den wilfa jag har maler bäst just runt 'färdigmalet', som Eis säger mellan filter och aeropress. Borde gå att komma ner ungefär till moka som en burk Lavazza där inställningen säger espresso.

Skulle vara roligt med en Kruve, lär ju underlätta att få jämnt resultat oavsett kvarn.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Den bästa kvarn jag haft var en Solis, minns ej modellen? Gillar den mer än den baratza virituoso jag använder nu! Min solis hade jag i 20 år tills malskivorna slets ut! Kunde inte byta konen iom att den kärvat fast! Den malde galet bra!! Tycker att min virituoso håller igen aromer jämfört med min Solis! Fantastisk kvarn för de 1000kr den kostade år 2000! Batatza virtuoso är bra, missuppfatta mig rätt, men min Solis är favoriten! Skulle vilja ha en Mahlkönig EK43 såklart eller varför inte en Vario eller någon av deras kvarnar med platta malskivor, men har inte råd!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp