Ny hemmamaskin, vad?

zorro

Member
Hej, min gamla Gaggia Classic, 11 år, verkar ha gett upp. Jordfelsbrytaren löser ut när jag sätter på maskinen. Knepig att öppna, en skruv till locket bara snurrar. Misstänker att fukt kommit in vid rengöringen. Om jag inte får ordning på den så undrar jag, den klassiska frågan: Classic eller Silvia? Bägge har nya versioner som jag inte är helt bekant med. Eller finns det numera andra rivaler i klassen? Tacksam för tips.

/z
 

Eismannen

Well-known member
Göp något i stil med ecm giotto. Går lös för runt 6k begagnat. Fantastiska maskiner i mitt tycke. Gaggia classic måste man hålla på och "temperatursurfa" för att hålla rimlig bryggtemp. Silvian vet jag inte så mkt om, mer än att folk verkar rekommendera den som instegsmaskin. Jag hade möjlighet att testa en giotto på en baristakurs och den är helt fantastisk.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Knepig att öppna, en skruv till locket bara snurrar..

Du kanske får ut den genom att trycka upp skruven med något genom ventilationen medan du skruvar?

Om jag inte får ordning på den så undrar jag, den klassiska frågan: Classic eller Silvia? Bägge har nya versioner som jag inte är helt bekant med.

Din gamla Classic är bättre än den nya, lönar sig nog bättre att reparera (eller köpa en begagnad som är tillverkad innan 2015).

Silvian har mest förbättrats genom åren men senaste 'E' har en tråkig automatisk avstängning som man nog skulle vilja förbikoppla.

Tycker Gaggian står sig bra mot Silvian om man inte bryr sig om mjölk och att den är lite klenare byggd så man får hålla i den :D (och vill man göra flertalet latte är ju ändå en HX/DB att föredra)
 
Senast ändrad:

zorro

Member
Tack för tips! ECM:en är lite för kostsam, säkert bra. Den felande skruven i Gaggian har jag tänkt likadant som du om, Jonken, men den sitter rätt så hårt. Vissa delar är slitna också, jag har slarvat med rengöringen tyvärr. Mjölkskumningen är viktig, där ska ju Silvian vara OK. Jag fortsätter kolla in alternativen.

/z
 

Jonken

Well-known member
Den felande skruven i Gaggian har jag tänkt likadant som du om, Jonken, men den sitter rätt så hårt. Vissa delar är slitna också, jag har slarvat med rengöringen tyvärr.

Tror det går att testa om bryggtermostaten är boven genom att starta maskinen med ångknappen intryckt, utan att öppna upp. Annars lär du få av toppen om du verkligen vill, kanske genom att göra sönder skruvarna eller plasten lite.

Jobbigt om det visar sig att kokaren har hål till ett värme-element, men ändå billigare med reservdel än ny maskin :blush: å andra sidan kan det bli ganska pilligt och vara en bra anledning till att uppgradera :)
 

zorro

Member
Det blev en ny Silvia. Den känns hittills riktigt bra. Har inte tid att mecka själv med Gaggian, så det skulle bli dyrt. Rotar i den när jag får en lucka eller säljer den som reservdelsmaskin billigt. Den nya Gaggian verkar helt riktigt vara en rejäl nedgradering. Tack för synpunkter!

/z
 

Eismannen

Well-known member
Tror för övrigt du tjänar mest på att se om du inte kan fixa gaggian. Din kundbas ökar markant om maskinen är i bra skick. De flesta har ingen lust att meka och särskilt inte när man kan köpa en fungerande för en tusenlapp.
 

zorro

Member
Tack för grattis! Runt 4700:- kostade den. Finns något billigare men jag ville köpa den av Kaffecompagniet. För deras vänliga kompetens och service.
Maskinen är snygg inuti, man måste i princip öppna den för att ta bort skyddsplasten.
Kollar in Gaggian senare, ja det vore kul och bra om jag fixade den. Är inte så kunnig som du dock.

/z
 
Senast ändrad:
Topp