La Pavoni totalgenomgång + PID

Eismannen

Well-known member
Aaah.. det där kan bli bra! Kan iofs cnc gravera en sådan utifrån en jpeg. Kanske i tunn alu:-D
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Lite fix på tamperstället. Handtaget gled runt för mycket tycker jag så jag tänkte ändra lite..
20180113_154449.jpg

Efter ett tag...
20180113_172031.jpg

Klar :)
Nu sitter filterhandtaget lite bättre :-D
20180113_182808.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Provmontering. Tror jag skippar kopparrören och kör på dessa.
20180113_184056.jpg

Tanken är att kunna förvara tampern i mitten. Nu ska jag bara borra hål för skruvarna och så betsa och lacka basen, sedan är den klar! :-D
20180113_184107.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Köpte ett par filterkorgar till Elektra MCAL, mest för att testa
20180116_183134.jpg

Hmm... Passar ju bra
20180116_183142.jpg

Ja, även här passar det!
20180116_183152.jpg

Börjar bli lite prylar nu
20180116_183446.jpg

Vad gör man med denna?
20180116_202609.jpg

Inte så mycket om den inte passar, men det är ju inget hinder.
20180118_190322.jpg

Getting there..
20180118_190435.jpg

Sådär. Problem solved. Nu kommer inte Pavonin råka ut för ofrivillig leveritus erectus. Och så slipper man fundera över "false pressure" vid uppstart av maskinen.
20180118_191144.jpg

Och så kom PID-regulatorn ÄNTLIGEN hem, efter evigheters väntan. Och jag upptäckte ett fatalt misstag jag gjort. Denna ska ju ha 12 V DC. WTF. Det var visst skit bakom spakarna då beställningen gjordes. Fick beställa en ny som drivs av 230 V AC istället. Så nu är det en månads väntan IGEN. Men termoelementet kan jag ju använda i alla fall. Ska börja med att fästa det i ett block som jag klämmer mot botten på elementet. Blir regleringen för slö får jag borra hål i elementet och sätta sensorn inuti kokaren, men det återstår att se.
20180118_222154.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Varför inte plocka bort pressostaten så du kan använda hålet som redan finns? PIDen kommer ju fylla dess funktion bättre. Sen bara fullt ös när du förbikopplar, elementet orkar nog ändå inte hålla trycket så länge när du skummar (iaf inte på min europiccola ~800w med 1,5mm hål..)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Hmm.. ja det har du rätt i. När man ångar gör ju inte pressostaten någon nytta. Jag funderar dock över säkerhetsaspekten i det hela, t.ex om man av misstag startar upp maskinen i ångläge och går iväg. Iofs har ju maskinen säkerhetsventil..

En annan sak som slog mig är att vattentempen bör ligga på kanske ca 110-115, eftersom vattnet kyls på vägen till koppen. Kanske kan man få bra ånga utan att ens behöva switcha om. I så fall finns verkligen ingen anledning att behålla pressostaten.

Men det återstår att se :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Går absolut att få ånga vid 0.5-0.7 bar som du pratar om, men tämligen klen tycker jag. Har du mindre hål i tippen kanske du får bättre resultat.

Kör upp till 126C/1.4 bar (tror jag, har ingen tryckmätare, ventilen är helt öppen iaf) för ordentligt med kräm.. pyser bra vid det laget! Känns inte säkert att glömma i det läget, om inte annat kommer det koka torrt till slut.. men min har varken pressostat eller PID så det skulle den göra ändå så småningom.

Vill du lämna den på längre stunder behöver du nog något sätt att förhindra gruppen att bli för varm, t.ex. med kylfläns, packning mot kokaren och kanske plugga igen ånginsläppet. Kan hända att den blir för kall så att du måste pumpa upp tempen om du gör allt tror jag, en del experimenterande krävs nog :blush:
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ja det är klart, sätter man det i perspektiv så är det ju inte värre än en europiccola av lite äldre modell, ur säkerhetssynpunkt.

Jag borrade 0.8 mm om jag inte minns fel nu. Så vid 0.7 bar är det hyfsat med sprutt i ångan. Känner inget stort behov av mer ånga egentligen för då skvimpar det så mycket i kannan. Fast jag kanske egentligen har en för liten mjölkkanna nu när jag tänker efter.
 

Eismannen

Well-known member
Svarvade till en rostfri M10 skruv att sätta tempsensorn i. Planen är att trycka i kylpasta i botten, i med sensorn och sedan på med epoxy bara :)
20180120_160350.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Får se om detta blir bra. Efter lite testning tycker jag den har lite för stor tröghet om tempen växlar. Får se om pid-regulatorn kan hantera det eller om jag behöver köpa en bättre tempsensor.
20180120_172956.jpg
 

Eismannen

Well-known member
10 mm hål borrat i elementet och sensorn monterad med mutter på insidan och ett par aluminiumbrickor.
20180120_202936.jpg

Att behöva köra extern 12v på pid-regulatorn är ju inte så kul men det är inget hinder för projektet. Måste ju testa konceptet.
20180120_220100.jpg

Autotuning pågår just nu och det återstår att se vad pid-regulatorn hittar på.. det är en otrolig tröghet mellan element, vatten och sensor. Tror en stor del i trögheten är att sensorn mäter i en punkt långt ned medan vattnet värms en liten bit upp. Tar en stund för vattnet att bli jämnvarmt kanske. Sensorn är förvisso trög men SÅ trög kan den ju ändå i sig själv inte vara.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Tror en stor del i trögheten är att sensorn mäter i en punkt långt ned medan vattnet värms en liten bit upp. Tar en stund för vattnet att bli jämnvarmt kanske.

Ja, i t.ex. en Silvia brukar man ju ta temperaturen högst upp istället. I tråden jag länkade till tidigare diskuterar de placering: la-pavoni-boiler-pressure-vs-boiler-temperature-chart-t19482-10.html#p228694

Är sensorn en RTD? Du tror inte att det är PIDen som är den svaga länken annars? ~2 minuter är väl ganska vanligt för återhämtning.
 

Eismannen

Well-known member
Vet inte än vad som är den svaga länken. Sensorn är en typ k. Jag är inte klar med tuningen ännu för den hann inte klart innan sovdags så jag avbröt och har kört manuell tuning istället. Men det verkar som om det finns hopp i alla fall. När man slår igång maskinen så skjuter den lite över inställd temp men sen går den ned och stabiliserar sig. Den har hållit sig inom en grad under morgonen i kanske en timmes tid. Skotten blev mer konsekventa än tidigare och framför allt en sort, som 9 ggr av 10 blivit för sur, blev riktigt god. Körde då på 113 grader och trycket var 0,45 bar.

Om jag bara får lite mer ordning på regleringen nu så tycker jag det känns som en riktig hit :)

För övrigt har jag kopplat pressostaten på så sätt att den avbryter både i pid och i ångläget, men då vid ca 1 bar för närvarande. Det ger inte bara extra säkerhet vid ångläget utan också om piden skulle gå bananas och tokreglera. Ska nog dra upp den lite till dock, kanske 1.2 bar eller så.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
K är ju snabbare än RTD, fast inte lika exakt. Sen beror det kanske på spetsen.

När börjar det pysa ur säkerhetsventilen på din? Om du sätter pressostaten precis under så är du garderad mot torrkokning också :)
 

Eismannen

Well-known member
Är inte helt bekant med när det börjar pysa ännu. Den pyser ju lite när anti-vakuum-ventilen håller på att stänga och jag vill minnas att det är vid 100 grader. Logiskt borde det ju vara så för det är ju då det börjar produceras ånga

Eller du kanske menar övertrycksentilen nu? Det vet jag inte men det är över en bar i alla fall.
 

Jonken

Well-known member
Ja OPV om du vill kalla den det. På en Europiccola med två lägen fyller den ju till viss del pressostatens roll och öppnas vid lägre tryck än en senare version / professional. Så länge den är stängd och alla packningar OK borde du kunna ha maskinen på konstant om du vill.
 

Eismannen

Well-known member
Just ja, jag blev lite förvirrad bara, då OPVn på min maskin numera har två funktioner, dels anti-vakuum och dels tryckbegränsning/OPV. Anti-vakuum-ventilen pyser ut lite ånga och luft vid 100 grader C och sedan stänger den till och blir tyst. OPV:n är sedan stängd vid arbetstryck, och jag vet inte när den öppnar. Med tanke på att den är hemmafixad borde jag nog mäta fjäderkraften och räkna ut när den ska öppna..

Som du säger så blir ju den gamla ventilen med stålkula lite som en tryckbegränsning pga konstant läckage, men också en temperaturbegränsning, då energi avges vid förångning. Men har man någon reglering av temperaturen, typ pressostat eller PID, då leder ju ett konstant läckage bara till högre energiförbrukning, så det vill man ju undvika.

Har testat att ha maskinen igång ett par timmar i sträck och det är inga problem att bara dra ett skott när som helst. Det enda man får passa sig för är att gruppen behöver kylas av lite mellan skotten. Vet inte exakt hur länge men ett par minuter är nog rimligt. Skulle PID:en få för sig att balla ur så har jag kopplat pressostaten så att den kopplar bort andra benet på elementet, vare sig jag har I/II switchen i PID-läge eller "ångläge".

Så säkerhetslagren är följande: 1-PID, 2-pressostat, 3-OPV, 4-termosäkring, 5-härdsmälta
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Har kopplat enligt följande schema från RayJohns tråd på home barista la pavoni + pid = better temperature control?

Schemat i sin originaltappning från tråden ovan.
Schema_RayJohns.jpg

Jag har som sagt lagt till pressostaten i det hela och den är alltid redo att slå av oavsett om piden är inkopplad eller ej. Och som sagt är det ju en typ K sensor i mitt fall, samt även 240 V. Och så är PIDen kopplad på 12v externt i väntan på 240V versionen :)
Schema_uppdaterat.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp