La Pavoni totalgenomgång + PID

Eismannen

Well-known member
Hahaaa success!!! Jag gör kopp efter kopp efter kopp av ett kaffe som bara blev surt förr - men nu blir det gott varje gång!! Woohoo
 

Eismannen

Well-known member
Mitt problem i alla år har varit att första koppen blivit sur, andra koppen perfekt och tredje koppen bränd. Gjorde jag ett skott efter att ha skummat mjölk =bränt.

Problemet har varit följande saker
- Jag luftade aldrig kokaren, dvs tempen blev för låg pga "false pressure".
- Jag spolade aldrig igenom gruppen tillräckligt - den var för kall.
- Pressostatens inställning var på tok för hög, motsv ca 120 grader. Det kompenserade i viss mån "false pressure" problemet och i viss mån den svala gruppen och det gjorde att skott 2 blev bra.
- Vid skott 3 var gruppen lagom varm men kokaren på 120 grader, dvs bryggtempen blev galet hög -kaffet smakade bränt.
-Efter mjölkskumning var kokaren fullt luftad och tempen 120 grader -kaffet smakade bränt såvida inte gruppen var sval.


Jag tror jag med denna analys har ringat in problemet många upplever med sin pavoni och botemedlet är att

- skruva ner pressostaten så trycket är ca 0,5-0,6 bar
- när maskinen är fullt uppvärmd, lufta tills en stadig ångström uppnås.
- lyft spaken ca 2 sekunder för att värma gruppen ordentligt.
Klart! Nu har du en maskin som troligen inte överhettar men se till att gruppen svalnar några minuter mellan skotten!
 

Eismannen

Well-known member
Och nästa steg blir att installera PID-regulator och anti-vakuumventil så slipper man "false pressure" och så minskar man ner temperatursvängningar på 5-6 grader i kokaren till max en grad. Då är den enda variabeln bryggruppens temp och den är lätt att få en känsla för. Nästa naturliga steg är väl då kanske en sån klisterremsa så ser man tempen även där. :-D
 

Jonken

Well-known member
Nästa naturliga steg är väl då kanske en sån klisterremsa så ser man tempen även där. :-D

Eller kanske en liten display för lite bättre precision: http://kostverlorenvaart.blogspot.se/2017/06/tijes-la-pavoni-cup-warmer-and-temp.html?m=1

Förvånad att gruppen inte närmar sig kokarens temperatur ändå..

Ett schysst men dyrt steg vore att kunna se bryggtrycket, finns ett kit https://www.naked-portafilter.com/shop/naked-espresso-gears/

Stegen med att värma upp gruppen hjälper mot "svampig" känsla i spaken också :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ja den tempsensorlösningen var ju lite smutt, tydligt och bra, kanske inte så snygg dock. Men allt går att bygga in snyggt bara man har tålamod.

Gruppen närmar sig kokaren till viss del men den har såpass stor yta mot luften att den kan avge rätt mycket värme. Vet ej exakt temp men den är en bit under 90 för den kyler nämligen vattnet på 113 grader ner till gissningsvis 94 ish grader. Det är just det du nämner som är orsaken till att man inte kan ha mer än max 0,6 bar i kokaren, för när maskinen är i "termisk jämvikt" så blir det totalt sett för varmt annars.

Ja en sån tryckmätare vore ju något. Snyggt som tusan måste jag säga. Imponerande. Lite "halvsvårt" är det nog att göra en sådan själv också.. :-D
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Oj haha. Vågat! Nej, den varianten skippar jag nog :-D. Jag vill inte behöva byta till en sådan hemsk post-millennium-grupp med plastfoder. För borrar man fel så är det ju det som gäller om man inte hittar en beggad reservdelsmaskin av lämplig årsmodell. Urk.

Jag tror en manometer som visar bryggtrycket är överskattat. Jag tycker inte det gör så stor skillnad om man trycker halvhårt eller hårt. Men jag skulle ändå lik förbaskat gärna ha en sådan manometer på kolvstången mest för sakens skull. :)

Måste ändå säga att jag inte var beredd på att PID-modden skulle göra SÅ stor skillnad som att göra en näst intill odrickbar kaffesort riktigt god. Men skillnaden är riktigt stor och allt beror på temperaturen för varenda parameter i övrigt är identisk.
 

Eismannen

Well-known member
Nu när jag vet vilket tryck jag bör köra på så ska jag nog testa att ställa pressostaten där och se hur mycket temperaturen svänger och hur gott kaffet blir. Bara för att se om stabiliteten är så viktig eller om jag bara var "way off" innan. Ska bli intressant.
 

Eismannen

Well-known member
Har börjat pilla lite med slutgiltiga kablaget. Kör med 6,3 mm kabelskor och biltemas "proffs"-crimptång. Kablaget är på 1,5 mm2 och jag har dragit på glasfiber/silikon- strumpa som extra skydd och värmeisolering. Nu är det bara att vänta på 230 V pid-regulatorn att dyka in och sedan är det inte mycket kvar. Får köra på pressostaten till dess men har dragit ner den så lågt den går (ca 0,65).
20180128_223659.jpg

Jag börjar bli lite "mättad" på kaffe nu och måste ta det lite lugnare med drickandet :-D. Men jag tycker skotten både ser trevligare ut och smakar bättre än innan detta projekt startade. Ser fram emot när det är klart och allt är lite snyggare paketerat bara. :)
20180128_121610.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Kan förresten passa på att tillägga att jag skippar stekpanne-foten som jag påbörjat. Jag noterade att den är lite lätt konkav vilket skulle innebära att maskinen skulle se sned ut, såvida jag inte försöker rikta den. Men det tror jag inte blir så bra. Så jag kör på ursprungsidén att sätta pid-regulatorn i befintlig fot.
 

Eismannen

Well-known member
Sågade bort kanten runt droppbrickan. Jag hade satt alu-tejp på kanten för det såg så plastigt och fult ut innan men det fanns inget annat alternativ än att ta bort den tycker jag.
20180203_152642.jpg

20180203_154613.jpg

Resultatet blev som natt och dag
20180203_154626.jpg

Dags att göra hål :)
20180203_163304.jpg

20180203_165346.jpg

Blev ändå rätt snyggt. Väntar fortfarande på 230V PIDen men när den kommer återstår det i princip en kvarts jobb så är maskinen klar .
20180203_220336.jpg

Passade också på att testa vid vilket tryck säkerhetsventilen öppnar eftersom jag fulfixat ihop den. Tycker detta är helt perfekt då jag tänkt köra pressostaten på drygt en bar för ångläget
20180203_185158.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Isolering är ett måste lärde jag mig av testerna med pid-regulatorn i foten.
Den blir så varm att temperaturen driver ca 4 grader innan det stabiliserat sig. Dvs tempen blir 4 grader fel och det är antagligen i förstärkarmodulen felet blir för det är inte kopplat till sensorn..

Provar med biltemas ljud/värmeisoleringsplattor. Dessa är brandklassade enligt någon iso standard och de brinner dåligt. Ska klara 120 grader enligt spec. Tänkte jag testar med detta.. skulle det mot förmodan fatta eld så tar syret slut direkt därinne varpå det slocknar :). Men det blir ju knappast särskilt mycket varmare än 120 grader så jag är rätt säker på att det är lugnt.
20180208_191114.jpg

Mer ska det bli...
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Vet ej vad det är men någon slags thermoplast är det. Provade med lödkolven ställd på lite olika temp och smältpunkten är i runda slängar 300 grader = lugna puckar :)


Färdigisolerat och nytt kablage (än en gång!). Möjligtvis kan man fylla tomrummet över elementet med lös isolering, typ polyestervadd eller liknande
20180208_211646.jpg

Maskinen in all its glory! Autotuning pågår och nu ska jag testa temperaturdriften tänkte jag. Får se vad som händer om ca 1 h eller så.
20180208_212424.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Bytte även thermoelementet. Stack in det i min svarvade skruv och limmade igen. Och nu blev det lite drag i givaren! Den ändrar temperatur bara genom att man andas på den. Så den medföljande kina-sensorn var nog ingen höjdare.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Nu har en timme gått och jag kan glatt rapportera att allt fungerar ypperligt. Ingen tillstymmelse till felvisning av temperaturen utan det är kanonstabilt. Tidigare kunde man se på manometern att den sjunkit (vilket indikerar lägre temperatur) men tempen var i displayen samma som från start. När jag mätte yttemperaturen på kokaren så hade den dock gått ned 4 grader under denna tid.

Nu med nya PID-regulatorn och med isoleringen så har manometern inte sjunkit det minsta utan både tryck och temp visar samma, dvs ingen temperaturdrift! Temperaturen i basen där pid-regulatorn är placerad är 50 grader vilket borde fungera helt ok. Om inte annat kan jag ju öka mängden isolering om det skulle behövas.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Försökte mig på att räkna fram PID-parametrarna bara för att. Kanske inget min mattelärare skulle vara stolt över om man ser till hur jag ställt upp allt osv, men det fungerade i alla fall :-D. Provade att göra ett självsvängningsexperiment som går ut på att man nollar allt utom P parametern (proportionell förstärkning, Kp), som man ställer rätt högt så systemet blir lite halvt instabilt, och sedan när systemet börjar svänga fram och tillbaka runt börvärdet så tar man tid på period och amplitud. Utifrån detta beräknar man sedan Kp, integrationstid Ti och deriveringstid Td. Kanske är så autotune jobbar när jag tänker efter, för den brassar på och låter ärvärdet passera börvärdet och sedan när ärvärdet sjunkit till börvärdet, brassar den igen. Den kollar nog periodtid och amplitud skulle jag gissa. Kanske är man skadad men jag tycker detta är lite kul :)

Eller så kan man ju bara köra autotune också...

20180209_200649.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Supernöjd med denna mod, har du tänkt tanken att göra detta så gör det!

En kort sammanfattning av fördelarna som jag ser det:

Repeterbarhet
Detta är en sak som var rätt usel innan och maskinen upplevde jag som lynnig och inkonsekvent, tills den överhettade och allt smakade bränt. Pressostaten går förvisso att ställa ned men i mitt fall inte lågt nog. Nu blir varje kopp den andra lik och både jag och frun kan få var sin dubbel och båda smakar lika bra. Och vill man ha en till eller två så blir även de lika bra. :-D

Fininställning
En stor fördel är att man kan fintrimma temperaturen för olika kaffesorter. Här får man förstås prova sig fram lite men det är otroligt kul att se vad några få grader kan göra med kaffet :-D. Eller inte bara kul, kaffet smakar ju bättre!

Bättre ånga
Ja här kan man välja att köra elementet på 100% i läge II, eller som jag gjort, behålla pressostaten men ställa upp den. Klart bättre fräs på ångan!
 
Topp