Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 65
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Och nu när jag satte mig ned uppenbarade sig den perfekta foten till autotampen, i min skrivbordslampa från det stora möbelvaruhuse.
    20180108_225334.jpg

Fast inte kan jag sno den, undra vad frun skulle säga..

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Heja! Pluspoäng för IKEA hacks

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2017
    Härlig tråd!! =)

Hur gjorde du ångmunstycket? Svarvat det?

Member
    Reg.datum
    jul 2007
    Autotampen är genial!!! Kanske om du sätter en fjäder på denna av rätt spänst så kan du få ett ständigt korrekt tryck??

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Tror på teorin att om man trycker tillräckligt hårt blir det upprepningsbart gång till gång. Men till Pavonin ändrade jag snabbt till att tampa till djup istället, med minimalt tryck. Om jag kunde svarva eller fräsa en egen skulle jag velat göra en liknande LevTamp för att få det plant. Finns förresten LevTamp i 49.5mm men den kostar 160 dollar. Så länge man bara använder en sorts korg och dos skulle ett fast djup vara att föredra tycker jag.

Med det sagt är det en fin tanke att använda en spakmaskin för att förbereda spakmaskinen Eventuella hembryggare skulle kunna göra en skiva till en kapsylerare för den rätta spak-känslan

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av stenberg Visa inlägg
    Härlig tråd!! =)

Hur gjorde du ångmunstycket? Svarvat det?
    Ja, skruvade på muttern på en gängad stång och satte i pelarborrmaskinen. Satte fast en pinnfräs i skruvstycket och svarvade sedan. Har man ingen svarv får man lösa det på andra sätt :-D

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av igroucho Visa inlägg
    Autotampen är genial!!! Kanske om du sätter en fjäder på denna av rätt spänst så kan du få ett ständigt korrekt tryck??
    Ja konceptet att använda citruspress är ju beprövat, men jag tror jag skippar fjädern. Jag litar mer på min förmåga att tampa jämnhårt än jämnrakt även om jag vet med mig att jag tampar hyfsat rakt i alla fall.

I och för sig har jag börjat experimemtera med att köra enklast möjliga metod - tajma kvarnen och sedan bara i med tampern och tryck. Ingen utjämning innan och inget särskilt fokus på rakhet (lite hyfsat bara) och det funkar precis lika bra som om jag anstränger mig. Konstigt. Men kanske de viktigaste parametrarna är dosering och malningsgrad.

Så autotampern är nog inte nödvändig egentligen och jag tror inte ett väldigt precist tryck är nödvändigt heller men det ar alltid kul att bygga prylar.
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-01-10 klockan 19:36.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Tror på teorin att om man trycker tillräckligt hårt blir det upprepningsbart gång till gång. Men till Pavonin ändrade jag snabbt till att tampa till djup istället, med minimalt tryck. Om jag kunde svarva eller fräsa en egen skulle jag velat göra en liknande LevTamp för att få det plant. Finns förresten LevTamp i 49.5mm men den kostar 160 dollar. Så länge man bara använder en sorts korg och dos skulle ett fast djup vara att föredra tycker jag.

Med det sagt är det en fin tanke att använda en spakmaskin för att förbereda spakmaskinen Eventuella hembryggare skulle kunna göra en skiva till en kapsylerare för den rätta spak-känslan
    Att tampa till djup förutsätter en väldigt precis dosering, annars kan det bli ganska fel. Men det är klart, kör man struket så är ju en jämn doseing inga större problem. För min egen del är just nu det största problemet vad gäller tamping, att jag har kastat mitt fulbygge till tamperstation i samband med att jag sågade ur botten på filterhållaren. Nu har jag köpt en till filterhållare för de tillfällen jag inte ids köra naket, men pavoni har ju vinklat spröten på fel ledd så man kan inte tampa mot bänken som annars.
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-01-10 klockan 08:46.

Liknande ämnen

1. La Pavoni, La Cimbali og Brasilia, glad galskap i Oslo
    Av Plodder i forum Espressomaskiner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 17:11
  2. Silvia vs La Pavoni vs Bezzerra Unica PID (BE07) - tips?
    Av doubleshot i forum Espressomaskiner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 20:00
  3. La pavoni?
    Av Winston i forum Hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 16:15
  4. Auber PID på La Spatziale
    Av S-fors i forum Hårdvara
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 16:27
  5. la Pavoni