La Pavoni totalgenomgång + PID

Eismannen

Well-known member
Edit: Klart! Så här blev det!
20180208_213552.jpg


Det hela började med att min La Pavoni Professional från 1983 bara slutade värma. Mätte lite, konstaterade att elementet var helt. Kablaget ok. Konstaterade att en icke återställningsbar termosäkring gått av okänd anledning. Kanske för låg vattennivå, vad vet jag. Lossade på elementet för att kolla hur det såg ut på insidan, och när jag sedan återmonterade så läckte det. Så klart var det den gamla fiberpackningen som blivit torr och jag blev tvungen att lägga en beställning. I samma veva blev det gängpaj på elementets gängade terminaler när jag monterade tillbaka kabelskorna, då gängorna var otroligt dåliga och jag nog drog lite för hårt. Försökte lösa det men det gick åt h-vete så det slutade med att jag beställde ett element av den nyare typen. Tänkte då att jag passar på att serva maskinen, och beställde packningssats. Tänkte att jag också kan skämma bort den med trähandtag också. Och rostfri droppbricka. Och lite mer prylar :)

Kanske lika bra att installera PID när jag ändå håller på, maskinen har ju lite svårt att hålla en stabil temperatur. Erfarenheter från andra forum tyder på att det blir en klar förbättring, till och med om man bara styr på vattentempen i behållaren. Sagt och gjort, jag beställde PID och solid state relä på ebay. What could possibly go wrong? Planen är att styra helt och hållet på vattentempen med en PT100 sensor monterad i botten på elementet. Detta ska tydligen kunna fungera rätt bra som jag förstår det. Några externa kablar och sensorer i gruppen vill jag inte hålla på med då jag är ute efter att hålla utseendet så "cleant" som möjligt. Sedan har jag beställt en europiccola switch också, med on/off och I/II knappar, och där är planen att använda läge "I" till PID-styrningen och läge "II" till styrning med pressostat och då förbikoppla PID:en.

Tänkte att när jag ändå håller på och fotar och dokumenterar för egen del så kan jag ju lika gärna dela med mig. Kanske man kan inspirera någon. :)

Plockade ur elementet - det blev dyrt haha
20171211_173341.jpg

Rengöring och lite packningsbyte.
20171216_133122.jpg

Molekyler..
20171216_133139.jpg

Rengöring av kokaren och basen
20171216_150939.jpg

Slet ur allt kablage. Här är början till det nya. När PID:en kommer på posten får jag färdigställa detta, men nu blir det delvis återanvändning av det gamla för att kunna använda maskinen så länge.
20171217_223110.jpg

Rengjort bryggruppen ordentligt. Trillat in lite delar också, pressostat, ny botten, nya gummifötter osv
20171223_124606.jpg

Nytt element och termosäkring
20171223_124616.jpg

Tillverkade ett ångmunstycke av en rostfri mutter.
20171223_161404.jpg
20171218_214255.jpg

Tillfälligt kablage i väntan på PID.
20171223_140008.jpg

Så där jag står nu är i princip att jag väntar på att få hem mit PID kit. När detta kommit återstår att dra nytt kablage och installera nya packningar i bryggruppen. En sak jag har svårt att bestämma mig för är om jag ska installera PID:en i basen på maskinen eller om jag ska göra en separat liten låda. Kan ju CNC fräsa ut något snyggt kanske. Det lutar dock mest åt att installera i maskinen då jag inte gillar tanken på en extern box. Men vi fårt se vart det leder.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Nu när maskinen blir så förbaskat fin så förtjänar den också ett lite snyggare tampingställ tycker jag.

Lite fräsning ur en 10 mm aluminiumplatta
20180106_125306.jpg

Ca 1h senare (man kan inte köra så snabbt i alu med denna fräs)
20180106_132238.jpg

Efter lite våtslipning och polering.. Blev blankt men inte spegelblankt, men jag orkar inte gno mer :)
20180106_225546.jpg

Här är lite mer delar som jag kommer till senare. VVS-rör 12 mm och lite skruv.
20180106_230059.jpg

Det är i denna mansgrotta det händer..
20180105_125819.jpg

CNC-fräsen för de som är intresserade. Den är lite "flexig" så den duger egentligen inte till 10 mm plåt, men jag har inga krav på världens snävaste toleranser så det får gå. Tar man lite i taget går det bra.
20180104_231805.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Snyggt munstycke! Kan tänka mig att det blir lättare att hålla rent, men svårt att skruva loss om det fastnar?

Du ska inte "passa på" att fräsa en helt ny och stabil bas i aluminium istället om det går med dina verktyg? :D Så slipper du hålet i droppbrickan, att den sviktar när man tar i lite och kan montera PID på ett svalt sätt.

Kul med mer Pavoni i forumet, välkommen!
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Tack! Ja det sitter som tusan nu, måste nog lossa med tång :-D

Funderade faktiskt på det där med att göra en ny bas. Kanske fräsa en toppdel i alu eller mässing och sen en nederdel i mörkt trä kanske. Spånade lite på elektra micro casa stuk på basen. Men jag tror jag börjar med att modda den gamla, efter att ha testkört piden utanför maskinen först. En ny är ju inte så dyr, ifall det skulle gå åt skogen.
 

Jonken

Well-known member
Var så jag tänkte, men en rund är inte så dum idé heller, skulle kunna använda en gammal kastrull eller stekpanna som någon verkar ha gjort här :cool:
 

Eismannen

Well-known member
Ja jäklar! Bara man kan fixa något som fångar upp de sista dropparna så.. Men det blev ju rätt snyggt faktiakt.
 

Eismannen

Well-known member
Var inne på myrorna idag och hittade lite roliga grejer. En gammal traktörpanna från ikea, 25-26 cm diameter. Tjock och stabil, till synes någon form av rostfritt (men ändå magnetiskt) stål. Vad kan man göra för roligt med denna då? Jo, man kan göra en botten à la Elektra Microcasa! Måste polera upp den rätt rejält dock. Sedan tänkte jag att eventuella hål från handtag kan man ju kanske täcka med en CNC-graverad logga i t.ex mässing eller så. Vi får se vad det blir!

Funderar också på att fräsa ut en rund droppbricka, typ ett fat med lite upphöjda ribbor där man kan ställa koppen. Fatet tänkte jag att man kan fästa med små neodymmagneter så det inte glider runt. Borde bli oceaner av plats för pid osv därinne. Kanske kan man TIG:a fast rostfria skruvar för jordpunkt, infästningar för relä och kabelklammer osv. Detta ska bli kul!

Lite inbränt fett osv
20180108_174749.jpg

Efter lite möda, men mer behövs nog.
20180108_184314.jpg

Hittade även något annat roligt som passade mig bra just nu, apropå sidoprojektet (tampingstället) jag startat. Köpte 2 st citruspressar som sett sina bästa dagar. Behövde bara en men tog den andra av bara farten. Av dessa kan man ju göra en "autotamp", typ denna modell http://www.autotamp.com/. De ser ju ut att bestå av citruspress-delar, men sedan har de någon fjädermekanism som ser till att kraften inte blir för stor. Den detaljen kan jag nog strunta i. Hur som helst, jag behöver fräsa ut en rund platta, kapa ner höjden på pjäsen, och fräsa ut något att placera filterhållaren i.
20180108_184832.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Och nu när jag satte mig ned uppenbarade sig den perfekta foten till autotampen, i min skrivbordslampa från det stora möbelvaruhuse.
20180108_225334.jpg

Fast inte kan jag sno den, undra vad frun skulle säga..
 

igroucho

Well-known member
Autotampen är genial!!! Kanske om du sätter en fjäder på denna av rätt spänst så kan du få ett ständigt korrekt tryck??
 

Jonken

Well-known member
Tror på teorin att om man trycker tillräckligt hårt blir det upprepningsbart gång till gång. Men till Pavonin ändrade jag snabbt till att tampa till djup istället, med minimalt tryck. Om jag kunde svarva eller fräsa en egen skulle jag velat göra en liknande LevTamp för att få det plant. Finns förresten LevTamp i 49.5mm men den kostar 160 dollar. Så länge man bara använder en sorts korg och dos skulle ett fast djup vara att föredra tycker jag.

Med det sagt är det en fin tanke att använda en spakmaskin för att förbereda spakmaskinen :lol: Eventuella hembryggare skulle kunna göra en skiva till en kapsylerare för den rätta spak-känslan
 

Eismannen

Well-known member
Autotampen är genial!!! Kanske om du sätter en fjäder på denna av rätt spänst så kan du få ett ständigt korrekt tryck??
Ja konceptet att använda citruspress är ju beprövat, men jag tror jag skippar fjädern. Jag litar mer på min förmåga att tampa jämnhårt än jämnrakt även om jag vet med mig att jag tampar hyfsat rakt i alla fall.

I och för sig har jag börjat experimemtera med att köra enklast möjliga metod - tajma kvarnen och sedan bara i med tampern och tryck. Ingen utjämning innan och inget särskilt fokus på rakhet (lite hyfsat bara) och det funkar precis lika bra som om jag anstränger mig. Konstigt. Men kanske de viktigaste parametrarna är dosering och malningsgrad.

Så autotampern är nog inte nödvändig egentligen och jag tror inte ett väldigt precist tryck är nödvändigt heller men det ar alltid kul att bygga prylar.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Tror på teorin att om man trycker tillräckligt hårt blir det upprepningsbart gång till gång. Men till Pavonin ändrade jag snabbt till att tampa till djup istället, med minimalt tryck. Om jag kunde svarva eller fräsa en egen skulle jag velat göra en liknande LevTamp för att få det plant. Finns förresten LevTamp i 49.5mm men den kostar 160 dollar. Så länge man bara använder en sorts korg och dos skulle ett fast djup vara att föredra tycker jag.

Med det sagt är det en fin tanke att använda en spakmaskin för att förbereda spakmaskinen :lol: Eventuella hembryggare skulle kunna göra en skiva till en kapsylerare för den rätta spak-känslan

Att tampa till djup förutsätter en väldigt precis dosering, annars kan det bli ganska fel. Men det är klart, kör man struket så är ju en jämn doseing inga större problem. För min egen del är just nu det största problemet vad gäller tamping, att jag har kastat mitt fulbygge till tamperstation i samband med att jag sågade ur botten på filterhållaren. Nu har jag köpt en till filterhållare för de tillfällen jag inte ids köra naket, men pavoni har ju vinklat spröten på fel ledd så man kan inte tampa mot bänken som annars.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
En Pavoni MCAL :lol:

Hålen för handtaget kanske är lagom stora för att såga ut plats för PIDen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp