Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 57 till 59 av 59
    Nu har en timme gått och jag kan glatt rapportera att allt fungerar ypperligt. Ingen tillstymmelse till felvisning av temperaturen utan det är kanonstabilt. Tidigare kunde man se på manometern att den sjunkit (vilket indikerar lägre temperatur) men tempen var i displayen samma som från start. När jag mätte yttemperaturen på kokaren så hade den dock gått ned 4 grader under denna tid.

Nu med nya PID-regulatorn och med isoleringen så har manometern inte sjunkit det minsta utan både tryck och temp visar samma, dvs ingen temperaturdrift! Temperaturen i basen där pid-regulatorn är placerad är 50 grader vilket borde fungera helt ok. Om inte annat kan jag ju öka mängden isolering om det skulle behövas.
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-02-09 klockan 06:49.

Försökte mig på att räkna fram PID-parametrarna bara för att. Kanske inget min mattelärare skulle vara stolt över om man ser till hur jag ställt upp allt osv, men det fungerade i alla fall :-D. Provade att göra ett självsvängningsexperiment som går ut på att man nollar allt utom P parametern (proportionell förstärkning, Kp), som man ställer rätt högt så systemet blir lite halvt instabilt, och sedan när systemet börjar svänga fram och tillbaka runt börvärdet så tar man tid på period och amplitud. Utifrån detta beräknar man sedan Kp, integrationstid Ti och deriveringstid Td. Kanske är så autotune jobbar när jag tänker efter, för den brassar på och låter ärvärdet passera börvärdet och sedan när ärvärdet sjunkit till börvärdet, brassar den igen. Den kollar nog periodtid och amplitud skulle jag gissa. Kanske är man skadad men jag tycker detta är lite kul :-)

Eller så kan man ju bara köra autotune också...

20180209_200649.jpg
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-02-09 klockan 19:41.

Supernöjd med denna mod, har du tänkt tanken att göra detta så gör det!

En kort sammanfattning av fördelarna som jag ser det:

Repeterbarhet
    Detta är en sak som var rätt usel innan och maskinen upplevde jag som lynnig och inkonsekvent, tills den överhettade och allt smakade bränt. Pressostaten går förvisso att ställa ned men i mitt fall inte lågt nog. Nu blir varje kopp den andra lik och både jag och frun kan få var sin dubbel och båda smakar lika bra. Och vill man ha en till eller två så blir även de lika bra. :-D

Fininställning
    En stor fördel är att man kan fintrimma temperaturen för olika kaffesorter. Här får man förstås prova sig fram lite men det är otroligt kul att se vad några få grader kan göra med kaffet :-D. Eller inte bara kul, kaffet smakar ju bättre!

Bättre ånga
    Ja här kan man välja att köra elementet på 100% i läge II, eller som jag gjort, behålla pressostaten men ställa upp den. Klart bättre fräs på ångan!

Liknande ämnen

1. La Pavoni, La Cimbali og Brasilia, glad galskap i Oslo
    Av Plodder i forum Espressomaskiner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 17:11
  2. Silvia vs La Pavoni vs Bezzerra Unica PID (BE07) - tips?
    Av doubleshot i forum Espressomaskiner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 20:00
  3. La pavoni?
    Av Winston i forum Hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 16:15
  4. Auber PID på La Spatziale
    Av S-fors i forum Hårdvara
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 16:27
  5. la Pavoni