Rancilio Silva pumpar inte

anco

Member
Hej!

Jag har en Silva med ca 7år på nacken. Dom senaste månaderna har maskinen inte klarat att pumpa när jag packar kaffet hårdare. Jag kan bara göra shots som är svaga. Pumpen ändrar ljud och stannar. Sedan måste jag vänta några minuter innan pumpen går att köra igen. Har rengjort solenoid-valvet. Vad kan felet vara? Med vänlig hälsning Anders
 

Large

Well-known member
Under förutsättning att maskinen hållits väl avkalkad under de sju åren så skulle jag säga att det är dags att byta pump. Vibrationspumpar är förbrukningsartiklar och sju år låter inte som en orimlig tidpunkt för ett första pumpbyte.
 

Jonken

Well-known member
Kanske något av den lilla svampen och bollen med tillhörande fjädrar och packningar som nötts ut. Inte svårt att byta om man får tag i reservdelar någonstans.
 
Senast ändrad:

anco

Member
Hej! Köpte en ny pump men tyvärr drog jag gängpaj mellan anslutning på slang och pumpen. Metall mot plast.... Klantigt men jag tyckte inte att jag drog för hårt! Nu lutar det åt att jag inte lägger mer pengar på denna maskin utan uppgraderar. Har ni några köpråd? Vill gärna ha en maskin där man kan skumma mjölk utan att behöva vänta på ångan och gärna nått med stabilare temperatur än Silvan. Har sneglat lite på Rocket Apartemento. Någon som har koll eller kan rekommendera någon annan maskin?
 

anco

Member
Hej!Tack för tippsen Jonken. Tyvärr var den delen också halvtrasig på gamla pumpen. Plast mot metall där det är så höga tryck borde inte få förekomma. Jag ska kolla in ditt tipps på maskin även om det är i överkant på min budget!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp