"Bästa" kaffebryggaren?

Agathorn

Well-known member
Jag har idag en gammal Siemens "design by Porsche" kaffebryggare som jag faktiskt tycker mycket om även om den nu måste vara 15 år gammal. Den har mycket av det jag är ute efter:

Snygg (borstad aluminium i väldigt stilren design)
Man kan enkelt koppla loss vattendelen och fylla på den på ett enkelt sätt under kranen.
Den har en termos istället för värmeplatta/glaskanna.
Den har såklart droppstopp.
Man behöver inte skriva åt locket på värmekannan när bryggningen är klar utan kaffet rinner ner i kannan via en väldigt liten öppning som bara öppnas när kannan är på plats i bryggaren.

Den enda nackdelen som jag ser det är att vattnet fördelas inte alls under bryggningen utan droppar bara ner i mitten av kaffet i filtret. Jag är också osäker på om den brygger vid rätt temperatur.

De flesta säger ju att moccamasters är "bäst" men jag gillar verkligen inte dess indistriella stil. Jag vill ha något mer stilrent/skandinaviskt och gärna då i metall. Moccamasters känns också väldigt "plastiga" och ringliga i vissa delar. Inte löstagbar vattentank heller.

Wilfas lite dyrare bryggare med vattentanken på ena sidan och kannan på andra ser i alla fall bra ut och ska brygga vid rätt temperatur men efter lite googling så verkar det som att många har problem med att de går sönder. De för visst ett jäkla liv under bryggningen.

Jag är inte helt säker på om jag eg. vill köpa ny kaffebryggare, men om någon här har något tips som uppfyller mina krav ovan så tar jag tacksamt emot dem! Viktigast är vattentemperaturen och fördelningen av vattnet i kaffefiltret. Annars har jag kvar min trogna Siemens i många år till.
 

Agathorn

Well-known member
Den var riktigt läcker! Men lite väl dyr och bökigt att skicka från staterna. Jag ser också helst att det är termoskanna så att det är "ok" att glömma bort bryggningen utan att kaffet blir bränt eller kallt.
Men det där med pre-infusion gillar jag. Det är lite det jag är ute efter: En bryggare som levererar ett så bra kaffe som möjligt och "facit" får väl anses vara "pour-over-kvalite".
 

Jonken

Well-known member
Kanske en Behmor Brazen? Ser ut som något från världarnas krig men verkar ha bra funktioner. Finns att beställa från Hasbean.co.uk
 

Agathorn

Well-known member
Den såg intressant ut! Jag ser också att det finns en variant med app. Tack för tipset! Ska läsa lite mer om den!
 

Agathorn

Well-known member
Jag frågade hasbean om de kan få in "connected" versionen. jag tänker att med en app så finns också möjligheten att ändra i bryggarens firmware från tillverkaren vilket kan vara en fördel. Samt att man ev. har möjligheten att spara olika profiler i appen. Nackdelen är ju uppenbar: att man måste använda telefonen för att ändra i bryggprofilerna.
Jag misstänker dock att connected-versionen inte finns i 220v utförande.
 

Agathorn

Well-known member
Fick hem min Brazen Plus igår och hann bara göra en testbryggning men det första intrycket är gott!
Jag körde på 94 grader bryggtemp, 45 sekunder preinfusion (gamla zoegasbönor jag testade med så den tiden kunde nog kortas ner kraftigt iofs). Jag känner att jag fick ut mera smak från dem än med min gamla Siemens. Jag gillar att vattnet verkligen fördelas fint över bönorna. Det ser verkligen ut som ett litet duschmunstycke där vattnet kommer från.
Jag fick till och med en UK->EU strömadapter till pluggen, så det köpet jag redan hade gjort där visade sig vara onödigt.

Sedan att posten hade hanterat paketet så illa så det till och med var en liten buckla i aluminiumet på bryggaren är ju en annan sak. Det ser ut som de tagit ett spett och kört rakt in i paketen genom 3 lager(!) tjock kartong och rakt in i maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp