Rotationspump vs vibrationspump?

almgren.t

Member
Då de flesta verkar tycka att rotationspump är att föredra framför vibrationspump undrar jag vad huvudskälen till detta är? Rotationspump är ju betydligt dyrare. Den går tystare har jag läst mig till, men kanske den är bättre även på andra sätt?
 

Jonken

Well-known member
Mest en bekvämlighetsgrej tror jag, generellt sett är vibrationspump till tank och rotationspump till vattenledning, förrutom ljudet.
 

svartvest

Well-known member
Allt som går tyst är bra för relationer och i framtiden en utökad kaffepark....har för mig att ett rotationpump ger ett jämnare tryck men jag vet inte säkert.
Välkommen till forumet almgren.t och kaffeträsket, snyggt att du har lagt in en avatarbild!!! Det borde fler ta och göra.
 

bauta

Well-known member
Tystare och jämnare tryck är plus.
Dyrare och (ofta) sämre sugförmåga (kan vara svårt att få bort luft i inloppsslangen) är minus.

På större (proffs)maskiner är de väl ofta placerade i en låda på golvet under maskinen. För privatbruk ofta ett minus?
 

almgren.t

Member
Allt som går tyst är bra för relationer och i framtiden en utökad kaffepark....har för mig att ett rotationpump ger ett jämnare tryck men jag vet inte säkert.
Välkommen till forumet almgren.t och kaffeträsket, snyggt att du har lagt in en avatarbild!!! Det borde fler ta och göra.

Tackar för feedback och det varma välkomnandet!
 

Tanax

Well-known member
För att förvirra finns det dom som föredrar vibrationspumpens gradvisa ökning av tryck och menar på att det påverkar smakprofilen positivt
 

Jonken

Well-known member
Och för ytterligare huvudbry så kan en rotationspump vara långsammare på att bygga upp trycket i pucken t.ex. beroende på expansionskammare, se what-makes-it-e61-group-t3728.html#p39690 :wacko:

En annan detalj är att en rotationspump klarar tryck från vattenledningen, så man kan välja att använda det så länge man vill innan man slår på pumpen.. men vibrationspump går att dimma istället :cool:

Själv har jag valt att låta temperatur och hävarm agera pump, tystare lösning ändå :blush:
 

Tanax

Well-known member
Och för ytterligare huvudbry så kan en rotationspump vara långsammare på att bygga upp trycket i pucken t.ex. beroende på expansionskammare, se what-makes-it-e61-group-t3728.html#p39690 :wacko:

En annan detalj är att en rotationspump klarar tryck från vattenledningen, så man kan välja att använda det så länge man vill innan man slår på pumpen.. men vibrationspump går att dimma istället :cool:

Själv har jag valt att låta temperatur och hävarm agera pump, tystare lösning ändå :blush:

Det finns däremot vibrationspumpar som klarar tryck från vattenledning :)
 
Topp