Kafferost

Jonken

Well-known member
Har inte testat den men rosta på spisen blir lätt bränt, lite skeptisk till att den klarar att blanda bönorna tillräckligt. Skulle hellre rosta i ugnen, rör bara om med en slev minst 2 gånger. Sen beror val av bönor på vad du rostar till och gillar, Humlegården säljer lite, rostakaffe.se är också bra.
 

s.izeman

Active member
Har inte testat den men rosta på spisen blir lätt bränt, lite skeptisk till att den klarar att blanda bönorna tillräckligt. Skulle hellre rosta i ugnen, rör bara om med en slev minst 2 gånger. Sen beror val av bönor på vad du rostar till och gillar, Humlegården säljer lite, rostakaffe.se är också bra.
Jag har hört att det doftar väl mycket att köra i ugnen. Det går väl an ifall man är ungkarl...;-). Jag har en lös platta jag kan köra i garaget. Har oxå funderat över en sån här...
c11ee0fe35fcf6d3724848b664e2256e.jpg


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

s.izeman

Active member
Har inte testat den men rosta på spisen blir lätt bränt, lite skeptisk till att den klarar att blanda bönorna tillräckligt. Skulle hellre rosta i ugnen, rör bara om med en slev minst 2 gånger. Sen beror val av bönor på vad du rostar till och gillar, Humlegården säljer lite, rostakaffe.se är också bra.
Ja just det, jag gillar ofta lite mörkare rost, gärna en del robustabönor. J&N LaBomba, Mokambo buon Gusto m.m.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

s.izeman

Active member
Skulle det här kunna vara en instegsmaskin tro? Vad för råkaffe bör jag köpa och var? Jag har lekt med tanken att konstruera en egen, men den här var ju billig. Jag ber om ursäkt ifall svaren redan finns och för att jag inte har läst igenom forumen innan jag ställde frågan till er.
http://shop.humle.se/kaffe/kafferostning/whirley-pop-aluminium

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Och den här!? https://www.kjell.com/se/sortiment/.../koksutrustning/rubicson-popcornmaskin-p48040

d5dad4ad08e5d5812c26924bbdea030c.jpg


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Hehe, brukade passa på när ingen annan var hemma och vädra ordentligt. Har du mycket gardiner och sånt finns det risk att lukten dröjer kvar en längre stund. Nu rostar jag i en Behmor under spisfläkten och öppnar fönstret vid kylningen, inga fler klagomål - mest en behaglig doft som blir över.

Sweet Marias har en trevlig översikt, kanske testa:

For an potent Indian Monsooned-type blend you could do something like this:

60% Indian Monsooned Malabar -this high percentage will cup very musty
20% High Quality Robusta: Wet-processed Indonesian or Indian
20% Wet-processed Arabica, for aroma and balance: perhaps Indian, Timor, Java or Sulawesi.
 

Jonken

Well-known member
Popcornmaskin är begränsad i mängd men å andra sidan går det snabbt och rostar jämnt, kanske passar bra om du vill rosta riktigt mörkt (och ofta) :)
 

s.izeman

Active member
Hehe, brukade passa på när ingen annan var hemma och vädra ordentligt. Har du mycket gardiner och sånt finns det risk att lukten dröjer kvar en längre stund. Nu rostar jag i en Behmor under spisfläkten och öppnar fönstret vid kylningen, inga fler klagomål - mest en behaglig doft som blir över.

Sweet Marias har en trevlig översikt, kanske testa:
Tack så mycket. Tror du att det går att använda en omoddad popcornmaskin som exempelvis Severin 3751? Det vore ett billigt sätt att kunna "pröva på" i alla fall

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

edtbjon

Well-known member
Du hittar en hel del matnyttigt på dels Homeroasters.org, dels på Home-barista.com (underforumet Home Roasting).
 

Andreas Forsman

Well-known member
Sitter en ring runt röret som popcornen eller i det här fallet kaffebönorna värms i som känner av så at maskinen inte blir för varm och slår ifrån då kaffekräver mer värme än popcorn över längre tid. petar man loss denna går det att rosta kaffe i en popcornmaskin.

Hallå,(långt, långt efteråt...) Hur menar du med termostaten? Har du annat tips på rost eller bönor att prova med?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

s.izeman

Active member
Sitter en ring runt röret som popcornen eller i det här fallet kaffebönorna värms i som känner av så at maskinen inte blir för varm och slår ifrån då kaffekräver mer värme än popcorn över längre tid. petar man loss denna går det att rosta kaffe i en popcornmaskin.
Ok, får kolla det. Har lurat på en Big Popper som finns för 100:- på en loppis i närheten. Funderar på ifall man kan höja temperaturen i den på något smart sätt. Lekte med tanken på att stå ovanför och cirkulera en varmluftspistol. Eller om man kunde hitta en reglerbar pistol som kunde fästas i Big Popperns lock. Det vore en bra masken eftersom att den är utrustad med omröringsarmar.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 

Andreas Forsman

Well-known member
Tror inte den rörom tillräckligt och är lur på att locket i plast inte klarar värmen från pistolen.
Ok, får kolla det. Har lurat på en Big Popper som finns för 100:- på en loppis i närheten. Funderar på ifall man kan höja temperaturen i den på något smart sätt. Lekte med tanken på att stå ovanför och cirkulera en varmluftspistol. Eller om man kunde hitta en reglerbar pistol som kunde fästas i Big Popperns lock. Det vore en bra masken eftersom att den är utrustad med omröringsarmar.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
 
Hej!

Köp en popcorn maskin på Kjell det gjorde jag o den funkar utmärkt. Har rostat ett år med den o den håller än. Mycket rost för pengarna. Vet inte hur kunnig du är men kan råda dig för jag plockade bort överhettningsskyddet.
 

s.izeman

Active member
Köpte en Silvercrest miniugn på Lidl och beställde ett kilo av var: Nicaragua Maragogype, India Kappi Royal och India Bababudan. Första försöket blev långt över förväntan, vilket kaffe, vilken crema..!! Nu sitter jag på gården och rostar vidare.... Vad har ni för favoritblandningar?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp