Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 18

Ämne: Kafferost

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av s.izeman Visa inlägg
    Tror du att det går att använda en omoddad popcornmaskin som exempelvis Severin 3751?
    Ja, den där från Kjell borde fungera lika bra. Sen får man testa sig fram till hur mycket bönor den orkar få snurr på, min poppare klarar ~50g. Lycka till!

Junior Member s.izemans avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Ja, den där från Kjell borde fungera lika bra. Sen får man testa sig fram till hur mycket bönor den orkar få snurr på, min poppare klarar ~50g. Lycka till!
    Tror den tar bara en deciliter. Då får man rosta inför varje kopp:-(

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Du hittar en hel del matnyttigt på dels Homeroasters.org, dels på Home-barista.com (underforumet Home Roasting).

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2013
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Flytta ut termostaten bara annars stannar den hela tiden då den blir för varm,

Reg.datum
    dec 2013
    Citat Ursprungligen postat av Stefan78 Visa inlägg
    Flytta ut termostaten bara annars stannar den hela tiden då den blir för varm,
    Hallå,(långt, långt efteråt...) Hur menar du med termostaten? Har du annat tips på rost eller bönor att prova med?

Sitter en ring runt röret som popcornen eller i det här fallet kaffebönorna värms i som känner av så at maskinen inte blir för varm och slår ifrån då kaffekräver mer värme än popcorn över längre tid. petar man loss denna går det att rosta kaffe i en popcornmaskin.

Hallå,(långt, långt efteråt...) Hur menar du med termostaten? Har du annat tips på rost eller bönor att prova med?

Reg.datum
    dec 2013
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Forsman Visa inlägg
    Sitter en ring runt röret som popcornen eller i det här fallet kaffebönorna värms i som känner av så at maskinen inte blir för varm och slår ifrån då kaffekräver mer värme än popcorn över längre tid. petar man loss denna går det att rosta kaffe i en popcornmaskin.
    Ok, får kolla det. Har lurat på en Big Popper som finns för 100:- på en loppis i närheten. Funderar på ifall man kan höja temperaturen i den på något smart sätt. Lekte med tanken på att stå ovanför och cirkulera en varmluftspistol. Eller om man kunde hitta en reglerbar pistol som kunde fästas i Big Popperns lock. Det vore en bra masken eftersom att den är utrustad med omröringsarmar.

Tror inte den rörom tillräckligt och är lur på att locket i plast inte klarar värmen från pistolen.
    Ok, får kolla det. Har lurat på en Big Popper som finns för 100:- på en loppis i närheten. Funderar på ifall man kan höja temperaturen i den på något smart sätt. Lekte med tanken på att stå ovanför och cirkulera en varmluftspistol. Eller om man kunde hitta en reglerbar pistol som kunde fästas i Big Popperns lock. Det vore en bra masken eftersom att den är utrustad med omröringsarmar.

Liknande ämnen

1. K: Kafferost
    Av hrbrun i forum Köp och sälj
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 21:31
  2. K: Kafferost
    Av McEdvin i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 08:53
  3. K: Kafferost
    Av Walle i forum Köp och sälj