Vibiemme jr DB som tappat ångan

cblue

Member
Har en Vibiemme db junior som sluttat värma upp vattnet i kokaren för ånga. Den för bryggningfunkar fint och det går fortfarande att göra fina shots men det blir inget tryck alls för ångan och den känns inte ens fisvarm när jag känner på rören till/från kokaren.
Trodde värmelementet gett upp men mätte upp ca 44ohm här om dagen. Då borde den väl vara ok eller kan den ändå vara kaputt? Spänningen till blev jag däremot lite fundersam över den mätte jag till ca 190V när jag kopplat ifrån ledningarna. Medans det över brygkokaren var 230V. Någon som har någon ide om vad som kan vara fel eller tips på ytterligare felsökning.
 

Large

Well-known member
Skulle säga att 44 ohm på värmeelementet verkar vara helt ok. Att spänningen endast är 190V till elementet verkar dock lite skumt. Helst skulle du ju mäta spänningen under belastning, dvs med elementet inkopplat annars så säger inte spänningsvärdet så mycket.

Hur styrs ångkokaren på en Vibiemme db junior ? Har du en pressostat som slår av och på (hörs ett tydligt reläartat ljud vid på och avslag) eller styrs den av en PID-kontroller eller annan elektronikbox ? Den låga spänningen kan vara en indikation på att styrdonet inte mår så bra. Oftast enkelt att åtgärda men kan naturligtvis kosta en rejäl slant om det rör sig om en elektronikbox som måste bytas. Pressostater brukar dock vara hemult prissatta.
 

cblue

Member
Tack för det snabba svaret. Har inte hunnit kolla på maskinen desto mer förrän nu i helgen. Mätte ingen spänning över värmeelementet när jag koppla på kablarna och mätte. Presostat har den och den har jag inte hunnit kolla på desto noggrannare men tycker inte jag hör något klick. Elektronikboxen såg jag går att köpa på hos en lokal reparatör för 1500, det är detsamma som självrisken så isf får det bli att lämna in den. Hur som helst hitta jag den här väldigt pedagogiska filmen för att felsöka elen. https://www.youtube.com/watch?v=UIiLeRdVWAU
 

cblue

Member
Nu har jag mätt på pressostaten och det är spänning från den och det blir ingen skillnad om jag kopplar från vattennivågivaren. Även termosäkringarna eller vad de kallas ovanpå kokaren, de som ska gå att resetta om de löser ut tycks fungera. Kvar är elekronikboxen så det blir att boka tid hos reparatören då.
 

cblue

Member
Nu är äventyren över för våran lilla Vibiemme. Utöver elboxen så var det minst pressostaten och en mikrobrytare som var trasig. Dessutom blåste maskinen säkringen hos reparatören varje gång han koppla in den, så felsökningen blev extra svår. Minst 6000 skulle det kosta att laga den så det blev att begrava den. Nu har vi fått hem en annan skönhet som får pryda vårt hem, en Rocket Evoluzione R. Såå nu ska det dras vattten :)
 

Large

Well-known member
Det var tråkigt att höra.
Vi får hoppas att Rocketens elektronik är bättre skyddad från värme och fukt än Vibiemmens. Det kommer iaf bli ett lyft med fastvattenanslutning och hummandet från en rotorpump :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp