Mjölkbaserade drinkar... Nu! Ingen väntan.

hamster

New member
Tänkte införskaffa en Espressomaskin att göra härliga mjölkdrinkar med.. Kollat på Silvian, men om jag tolkar det hela rätt tar det hela 15 min att få den varm, och en massa pill att få ångtemperatur i fas. Sen stänger den av sig automatiskt efter 30 min (senaste modellen), så man har 15 min spann att göra en drink eller har jag misstolkat det hela? Vad ska jag välja för lösning om jag jag önskar att använda maskinen NU (typ 5 min) och slippa vänta. Önskar min latte så snabbt som möjligt utan att betala 13 000 kr eller vad dual boilers maskiner nu kostar.
 

svartvest

Well-known member
Att den slår av vet jag inte om den gör...låter konstigt...att det tar tid att maskinen blir varm ja men det löser du med en timer. Kapaciteten i en liten maskin gör att du får vänta om du skall ha flera cappos... Alternativet är om det duger för dig är en automatisk maskin men det blir inte som en riktig espresso eller cappoccino.. eller att du inser att 15 min för en kopp kaffe är väl investerade minuter för hela dagen...

kolla efter en beg espressomaskin och kvarn så är du i hamn...
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det stämmer att de nya Silvia E stänger av sig efter 30min, trista EU-regler. Om du inte kör vatten genom grupphuvudet tar det så lång tid eller längre till gruppen är stabil - se http://pidkits.com/warmup.html

Lösningen är att köra varmt vatten genom gruppen om du vill att det ska gå snabbare, koppla förbi auto-avstängningen om du vill alternativt köpa en begagnad äldre version.

Ett problem med en enkelkokare är att den blir för varm vid skumning, så först får man vänta på uppvärmning och sen ännu längre på avkylning för nästa espresso. Efter 2-4 latte börjar det bli rätt enformigt.

Började med en Silvia, använder en Pavoni nu som tar ~6-7 minuter att värma upp, vill man bara ha 2 snabba espresso/latte är det en trevlig liten maskin men sen blir den för varm och trixig att fortsätta med.

Vill man göra fler går det nog att få tag på en begagnad värmeväxlare/dubbelkokare för mindre än 13k, men räkna med uppvärmningstid ändå.
 

hamster

New member
Finns det inget modernare alternativ än Silvian? Som är liiite snabbare och som är i gång även efter 30 min. Jag har en tendens att sätta på maskinen och sen glömma bort den, för att sedan komma på att jag ska ha mig en kaffe. :) Skulle en Rocket Espresso Appartamento vara en lösning?

Skulle iaf ha möjligheten att sätta auto off, på 1 timma eller 3 timmar.

Jag gör alltid bara 1-2 kaffes.
 

Jonken

Well-known member
En Rocket är väl en väldigt bra lösning, men då är du uppe i 12k? Skulle antagligen lämna den på för det mesta om jag hade en sån.

Det jag gillar med Pavonin är att det går så snabbt att man inte behöver ha den på i förväg, bara att sätta på just när man vill dricka. Tycker inlärningskurvan är överdriven, men modeller med en istället för två brytare ger ånga i nivå med en Gaggia Classic ungefär, inte helt toppen.
 

hamster

New member
Har ett presentkort på 3000 kr, där de säljer rocketen.. :) Men jag vet inte. Kikat på Barista Express också, trevligt med inbyggt kvarn.
 

Jonken

Well-known member
Då har du ju svaret där! :D En Appartamento kan skumma och brygga samtidigt.. Barista Express är inte i samma liga, där får du återigen vänta på mjölken och stå med kannan en bra stund.

Man brukar inte rekommendera att snåla med kvarnen, men kanske satsa på en billig från Graef om budgeten tar slut där så är den i vart fall inte sämre än den du skulle fått inbyggd.
 

Large

Well-known member
Barista Expressen slår också ifrån pga EU-regler men då den inte har någon konventionell kokare så blir den hyfsad varm redan på under minuten.
Portafiltret tar dock betydligt längre tid att få varmt men en genomspolning eller två innan man drar kaffet så är även det hyfsat varmt.
Ångkapaciteten är en smula sämre än för Silvian men skall du bara göra mjölk till dig själv så räcker den absolut till.
Precis som Silvian så kan man inte brygga ock skumma samtidigt så är du ute efter det så kan en Rocket Appartamento eller en Bezzera BZ13 vara ett alternativ men du måste ju köpa en bra kvarn också.

För strax under 10kkr så tycker jag Barista Expressen är ett bra köp. Mycket enklare handhavande än Silvian och kompakt. Mycket mer finesser men det är klart att den dagen maskinen går sönder så kan det vara svårare att reparera den. Å andra sidan, blir den en klassiker precis som Silvian så kanske det dyker upp reservdelar som man kan köpa men det återstår att se.
 

Large

Well-known member
Du vill ha en "On Demand"-kvarn av hyfsad kvalité och vanligt märke så att du lätt hittar nya malskivor när det är dags att byta.
Så frågan är hur mycket pengar du är beredd att lägga ?

Här är några populära kvarnar som matchar din maskin tex:
Mahlkonig Vario Home
Compak K3 Touch
Mazzer Mini Electronic
Macap M4D
Eureka Atom
Baratza Sette
Mazzer Major Electronic
Compak E5/E6
Eureka Zenith
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp