Nya malskivor, hur vet man att det är dags att byta?

jonasteacher

Active member
Jag har inte koll på hur många kilo som malts i min Macap M4D med nuvarande malskivor. Kan man se att det är dags att byta dem? Eller märker man det på malningen? Så här ser de ut nu.
Mvh Jonas
fe170e65f858517e4cee5ad2cd241ae1.jpg
46b487ce772bc438251a2a3e4684adf7.jpg


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Svårt att se skärpa, men nya skivor är så vassa att man kan skära sig på dem. Känns de slöa eller ser stötta/skadade ut är det nog "dags", men är du nöjd med smak, hastighet och inställning kanske det inte är så bråttom.
 

jonasteacher

Active member
Svårt att se skärpa, men nya skivor är så vassa att man kan skära sig på dem. Känns de slöa eller ser stötta/skadade ut är det nog "dags", men är du nöjd med smak, hastighet och inställning kanske det inte är så bråttom.
OK, så vassa att jag riskerar att skära mig på dem är de verkligen inte. Tack för svaret, nu har jag beställt nya på kaffecompagniet.se. Jag är riktigt nyfiken på att se om det blir någon skillnad :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

jonasteacher

Active member
OK, så vassa att jag riskerar att skära mig på dem är de verkligen inte. Tack för svaret, nu har jag beställt nya på kaffecompagniet.se. Jag är riktigt nyfiken på att se om det blir någon skillnad :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Nya malskivorna har kommit (de två till höger på bilden). Fast skillnaden verkar minimal för ögat så var det stor skillnad vid användning. Dels går det betydligt snabbare

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

jonasteacher

Active member
Nya malskivorna har kommit (de två till höger på bilden). Fast skillnaden verkar minimal för ögat så var det stor skillnad vid användning. Dels går det betydligt snabbare

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
forts...
... betydligt snabbare, 9.2s för en dubbel istället för 10.5s, dels blir resultatet i koppen bättre med vackrare tigerstripes och mer nyansrik smak (kanske inbillat? :). Bilderna:
2ce1b0049d4c15bfe88ca6eacaf8d0f2.jpg
ef321c1dcde46ed7e3c9ee7e0b069dda.jpg


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

edtbjon

Well-known member
Det är bra att du lämmar feedback på din egen fråga. Precis som du säger så är det svårt att med blotta ögat se om skivorna är bra eller inte, lite som att titta på en kniv och avgöra om den är skarp eller inte. Givet hur mycket vi investerar i maskiner och kvarnar är typ en femhundring (i det här fallet) för nya skivor relativt billigt.
 

jonasteacher

Active member
Exakt, nya malskivor vartannat år (i mitt fall ca 100kg) blir inte stor kostnad: 500kr/(100kg/0,020 kg per kopp) = 10 öre per kopp :)
Det vore dumsnålt att försöka spara in pengar där.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Topp