Filter till bryggaren, men vilket?

Light Head

Well-known member
Ni har ju en massa åsikter OCH kunskap,,

Filter till Moccamaster, första frågan, engångs eller föregångs?

Blekt, eller oblekt?
Tyg eller metall?


Lite resonemang hade varit kul.
 

Victor S

Well-known member
Har hört någonstans att blekt inte tillför lika mycket smak. Sedan så får du olika smaker om du använder pappersfilter eller flergångsfilter då pappersfilter fångar upp mycket av oljorna i kaffet. Sedan kan man tänka på att skölja ur filtret med varmt vatten innan man brygger om man vill vara lite extra noga.
 

Light Head

Well-known member
Blekt, ja det har jag läst å hört. Men vilka är blekta?

Gick till ICA,, de hade en del olika. Men det kändes som att tillverkarna kallade filtren vita eller natur.

Vita, ej klorblekta..

Vilka filter är bra?

Vilket stålfilter är bra?
 

Jonken

Well-known member
Blir nog bara vitt om man bleker.. helt klart att föredra mot bruna som får kaffet att smaka kartong. Dricker ganska lite filterkaffe annars, utom i svaga stunder på jobbet där det bjuds på just moccamaster + kartong :(

Om man är orolig över kolesterol är väl pappersfilter att föredra, men då kanske man går miste om cancerhämning istället :wub: (se cafestol & kahweol)
 
Senast ändrad:

Victor S

Well-known member
Precis som Jonken skriver så är de vita blekta. Har bara använt blekta utom på jobbet. Men där smakar kaffet dåligt oavsett så har inte upplevt skillnaden själv. Angående vilket stålfilter som är bäst så har jag ingen aning. Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad bara hålen inte är för stora eller för små (stort antagande här).
 

Jonken

Well-known member
Har bara använt blekta utom på jobbet. Men där smakar kaffet dåligt oavsett så har inte upplevt skillnaden själv.

Ja, väldigt skeptisk till elbryggare överlag. Tog med syreblekt melittafilter och hemrostat kaffe idag, tvättade bryggaren och filtret noga - borta var smaken av kartong men inte blev det gott för det :mellow:
 

Victor S

Well-known member
Nae. Bryggare är svårt att hitta en som gör bra kaffe. Håller mig till min V60 och svanhalskanna ett tag till.

Har för mig att jag såg en KitchenAid som såg lovande ut dock. Den hettade upp hela behållaren med vatten innan den hälde det över kaffet. Minns inte vad den hette.
 
Topp