Hjälp....

lena57

Member
Min ca 5 år gamla Bezzera har stendött. Sista halvåret har den varit lite knackigt. Lite besviken på hur kort levnadstid den faktiskt hade. Funderar över om jag ska laga den gamla - vilket är omständigt - eller satsa på en ny som kanske håller längre. Är det någon av er som har erfarenhet av ECM Technika IV? Saknar en god kopp kaffe så jag blir tokig men kan inte bestämma mig!
 

Jonken

Well-known member
Stendött? Om det är en värmeväxlare t.ex. är det ju många delar som måste fungera, inte konstigt att den behöver servas då och då. Tycker det låter som en dålig anledning att uppgradera - borde bli bra mycket billigare att lämna in den än att köpa nytt. Sen om du inte var nöjd med den gamla och är ute efter andra finesser är det en annan sak.
 

TheDude

Well-known member
Vad betyder stendöd? När man slår på den är det verkligen ingenting som händer? Inga lampor? Ingenting blir varmt? Inget tecken på att någon del får ström?
 

lena57

Member
Alldeles oavsett vad jag menar dom stendöd ska den fraktas 25 mil för att tittas på av någon som kan laga den. Sedan ska den lagas och sedan ska den hämtas.

Är det någon som har erfarenhet av den andra ECM maskinen som jag nämnde? Är den bra? Prisvärd? Kommer den att hålla mer än 4-5 år?
 

Jonken

Well-known member
Räcker med lite kalk för att vilken maskin som helst ska tappa förmåga. Underhåll kommer du inte ifrån. Visst vore det fantastisk om man inte behövde rengöra heller?
 

svartvest

Well-known member
Du har en bra maskin, men om allt är dött så kan det vara något elektrisk problem. 25mil... var väl inte så långt och du har en bra maskin så jag tror på laga den. Finns det inte någon kökselektriker i Linköping?
 

jonasteacher

Active member
Jag har en ECM Technika IV som jag köpte ny ifrån kaffecompagniet för 18 månader sedan. Den har inte krånglat alls, är en fröjd att jobba med och titta på, samt gör (ihop med min Macap M4D-kvarn) 4 supercapuccinos och en perfekt dubbel espresso varje morgon :)
Jag ville ha en robust, välgjord maskin och hittills uppfyller den verkligen mina förhoppningar!
Mvh Jonas
2b79c1030847ee453a61b5b1c6bdfe73.jpg


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Mathias

Well-known member
Alldeles oavsett vad jag menar dom stendöd ska den fraktas 25 mil för att tittas på av någon som kan laga den. Sedan ska den lagas och sedan ska den hämtas.

Det låter som du inte vill laga den..... Den typen av espressomaskin är inte speciellt komplex så om beskriver vad som är problemet och kan använda vanliga verktyg och en multimeter, eller kanske känner någon som kan det så ska vi nog kunna fixa så den fungerar igen.

Vilken model är det (PID, vattentank eller vattenanslutning osv)?

Blir den varm? Finns det tryck?
 

Eismannen

Well-known member
Jag hade ju reparerat om jag var du men som någon sa så verkar du mer sugen på något nytt låter det som. Inget fel i det i och för sig :).

Om du bill bli av med den trasiga kan jag eventuellt vara beredd att köpa den av dig om priset är rätt. PMa om det kan vara något.
 
Topp