Perkulator,, eller kaffebryggare ??

Light Head

Well-known member
Är nöjd med min Silvia och kvarnen Eureka, men ofta behöver man brygg/kokkaffe..

Perkulator, verkar vara flera som ratar dem, men varför?

Bryggare dåh? Det finns många för att inte säga otaliga modeller och varianter. Pris från 79:- och upp mot precis hur mycket som helst.


Finns det någon bryggare som faktiskt levererar gott kaffe? Vilken, vilka?

Kikade, klämde å kände på ett par olika som man hittar hos de stora teknik-kedjorna. Blev riktigt negativt överraskad kring Moccamaster och hur sjukt plastig filterhållaren är.

Så vad tusan skall man köpa?
 

Jonken

Well-known member
Om målet är hett kaffe i lite större mängd kan jag rekommendera Espro press. Stoppar extraktionen när du pressar, håller kaffet varmt länge och rejäl i stål. Mindre sump än en vanlig presskanna, går att använda pappersfilter om man vill få klarare kopp.
 

svartvest

Well-known member
Perkulator ja ren och skär onska... Vattnet stiger upp i ett rör och om och om igen...allt dåligt i kaffe utvinns och dessutom blir kaffet för het... Perkulatorn är dessutom svår att rengöra vilket gör att kaffet lätt smakar dåligt...
 

Light Head

Well-known member
Perkulator ja ren och skär onska... Vattnet stiger upp i ett rör och om och om igen...allt dåligt i kaffe utvinns och dessutom blir kaffet för het... Perkulatorn är dessutom svår att rengöra vilket gör att kaffet lätt smakar dåligt...


Har förstått du verkligen nte diggar perkulator. Hehe


I vilket fall, mot bättre vetande tänkte jag köpa en Wilfa,, men den var slut. Då blev det panik och jag släpade hem en Moccamaster Clubline. Får se om jag blir nöjd, eller om det är samma shit som annat.


Om man köper färdigmalet vilket kaffe kan rekommenderas då?

Har kvarn, men inga bönor och vet inte vilka jag skulle satsa på där heller, och tips mottages tacksamt.
 

wheelie87

Active member
Ser att tråden är några veckor gammal så kanske kommer mitt inpass för sent. Men på prisjakt kan man söka fram kaffebryggare som fått godkänt av ECBC. Verkar finnas till ett pris av mellan 600 och 23 000, så det är ju ett litet spann.

Länk till info om ECBC: http://ecbc.info/testing-procedures/
Länk till kaffebryggarna: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s347606762&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista


Om du har kvarn borde du verkligen satsa på att köpa hela bönor. Om vi pratar dagligvaruhandeln så spelar de inte så stor roll vilket kaffe du köper. Vad som helst med hela bönor är godare än det bästa färdigmalda du kan hitta.
Ofta brukar de ju åtminstone märka sina kaffe med låg eller hög syra så det kan man ju fundera på om man tycker om. Sen får man testa sig fram.
Det kan stå beskrivet om styrka, rostning, "kropp" och annat men jag tycker inte jag får ut så mycket av de beskrivningarna.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp