Kruve/Rafino och färdigmalt brygg

igroucho

Well-known member
Är det någon här som kollat malningen på färdigmalda bryggkaffen - dvs sådana som man köper i butik (Classic, Löfbergs etc) - med hjälp av insatserna i Kruve/Rafino (K/R)? Som jag förstår av K/Rs egen info, med vilket väl här menas vanlig Melittabrygg, skulle pappersfilter hamna på 500 microns. Enl nedan:

- Turkish (approx. 100 microns)
- Mokka (approx. 200 microns)
- Espresso (approx. 300 microns)
- Paper Filter (approx. 500 microns)
- VacPot (approx. 600 microns)
- Metal Filter (approx. 700 microns)
- French Press (approx. 800 microns)
- Perculator (approx. 900 microns)
 

Jonken

Well-known member
Skulle också vara intressant med en jämförelse över jämnheten industrimalet vs. vad man kan åstadkomma hemma :)
 

uni

Member
Körde Wanyama från Arvid Nordquist (https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/wanyama/) som jag hade hemma genom Kruve.

50g:
Ovanför 700 μm: 29.4g
Mellan 700-600 μm: 7.1g
Mellan 600-500 μm: 11.4g
Under 500 μm: 2.1g

Tröttnade och skakade inte 800-700 och 900-800 men det är rätt så mycket grövre än 500 μm.

Kaffet saluförs som bryggkaffe enbart.

Kruve själva rekommenderar 400-900 μm för "drip brewer". Majoriteten av kaffet jag skakade skulle falla inom det förmodligen.
 

uni

Member
Förmodligen ganska lite. Deras toleranser är nog rätt tillåtande (runt Kruves 400-900 μm) och majoriteten i ett paket kaffe ligger nog i den övre skalan (där kvarnen är ställd) och sen blir det småsmul runt det.
 

Jonken

Well-known member
Ett tillägg till den här gamla tråden är att industrimalt kaffe har möjlighet att mala mycket jämnare än även de bästa cafékvarnarna som EK43 och uppåt. Undrar vad t.ex. Arvid Nordquist använder - kanske prioriterar man inte malningen eftersom de ändå reas för 20-25kr/pkt i slutändan av butikerna.

Kanske börjar man använda bättre valskvarnar i framtiden? https://www.baristahustle.com/blog/bench-top-roller-mill/
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp