Qamar 80M eller MacapM2D eller Macap M4D eller ?? till Rocket Giotto?

Mikael

New member
Hej,

Tittade idag på en Qamar 80M https://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/quamar-m80e-krom/

Men var egentligen på jakt efter en Macap M2D eller M4D. Alla kostar mellan 4000 till 7500 så läskigt mycket pengar men jag har haft problem med en dålig kvarn så länge att jag nu vill hitta en som matchar min Giotto.

Qamar verkar ge mest för pengarna men jag hittar bara en leverantör i Sverige?

- Vet någon något om denna? Bra kvalite?

- Tacksam för all feedback

/Mikael
 

Jonken

Well-known member
Hittade den här tråden om Quamar M80E. Upplevt liknande problem med en Rancilio MD50. Blev nyfiken och öppnade upp min Mazzer Major som använts ett halvår på Wayne's Coffee sedan senaste rengöring innan jag köpte den.

IMG_20171125_143519.jpg

Positivt överraskad, kanske någon som har tips på en billigare kvarn som håller sig någorlunda ren?
 

Mikael

New member
Hej,

Tack för feedback! Förstår att kafferester kan förstöra smaken och att olika kvarnar kan ha olika mängd kvar.

- Jag läste att man kan använda rengöring t ex Puly grind Crystals för att få bort härskna oljor ur kvarnen. Skulle det hjälpa även detta problem tro?

/Mikael
 

Ppettson

Well-known member
Hej!

Jag är nöjd med min Quamar M80E och jag ser inga problem med att göra rent den manuellt med jämna mellanrum. Absolut kan du köra med grind crystals som ett komplement,men manuell rengöring kommer du aldrig undan :)
 
Topp