Rancilio Silvia eller Sage Barista Express

StefanNn

New member
Nu har man hamnat i espressoträsket. Suck :p

Första maskinen ska inhandlas och min research har landat i två alternativ. Skulle vilja ha lite tips och tankar kring vad som är viktigt i mina val.

Står mellan Rancilio Silvia eller Sage Barista Express som verkar gå under flera namn (Breville 870 och Gastroback(ca 6000kr från tyskland)). Jag har antagit att Gastroback är samma som Sage men det kan ju finnas något som skiljer dom åt.

Rancilio Silvia med Rocky kvarn 6700kr.
alternativt med enklare kvarn Wilfa WSCG2 för 5050kr. (om den verkligen duger)

+meCoffe PID för ca 1500kr
+Tryckmätare ca 650kr (Tänkte jag skulle hjälpa mig som nybörjare och se att det blir rätt)

Totalt 7200-8850kr -Grym slitvarg som också har reservdelar


Sage Barista 8000kr eller tyska Gastroback för 6000kr

Inbyggd PID
Inbyggd Tryckmätare

Tror ni den inbyggda kvarnen är närmare en Rocky eller Wilfa?

Nackdelen med Sage/Gastroback är att steamen inte är lika bra, men jag tänker att den räcker nog ändå.
Får inte lika många features som med meCoffe PID. Men vet inte heller om jag behöver det.
Gastrobacken blir klart det billigaste alternativet.


Släng ur Er allt ni tänker nu. Tack :coffee:
 

Jonken

Well-known member
Värre träsk kan man hamna i :coffee: välkommen!

Wilfan funkar inte. Har ingen erfarenhet av Barista Express men skulle tippa att kvarnen som sitter i motsvarar en Graef CM900 ungefär, snäppet bättre än en Rocky för finmalet om du frågar mig (hållbarheten är det kanske sämre med).. säljs för 1.100:- på tretti.se just nu.

Själv skulle jag valt flexibiliteten med separat kvarn, 58mm portafilter är också trevligt så det finns massvis av kompatibla tillbehör. Tryckmätare behövs inte för att se att det blir "rätt" - räcker med tidtagarur och våg - däremot användbart som överkurs om du vill leka med variabelt eller sänkt tryck.
 

Dakhor

Member
Tjo

Wilfan kommer inte fungera... Ang Rocky kvarnen hade dom helt plötsligt sämre kvalitet på den för ptja typ 7 år sedan... När jag köpte min Silvia + Rocky combo då var det bara att reklamera Rockyn som inte ens klarade av att mala fint nog för sin kompanjon Silvian - butiken jag köpte den av tyckte jag skulle överdimensionera mängden kaffe vilket jag tyckte var en helt absurd ide. Satsade istället ett par extra tusen på en bra kvarn och därmed fick jag ett bra resultat.

Dvs läs nya färska recensioner ang Rocky kvarnen - ang om dom rättat till felen (om det är en betydligt äldre Rocky hade dessa inte detta fel).

Kom ihåg att kvarnen är viktigare än själva maskinen.

/DaC
 

Jensa

Member
Jag själv kommer att köpa Barista Expressen om den kommer till bra pris på black friday, tror den är ett bra alternativ för mig. Har haft separata produkter innan men har varje gång sålt iväg det då jag inte har tid eller lust. Har två små barn och har inte riktigt tid att mecka runt. Sagen tror jag ger mig det jag behöver! inväntar black friday!

Frågan du ställer är även lite fel på detta forum. Är ungefär som att fråga om saab är bra på ett volvo forum. Tror att 9,9/10 kommer att säga separat system då detta är "beprövat" :)
 

carloz

New member
Hej! Jag har också funderat på Sage Barrista Express. Den finns till ett mycket fint pris på Amazon England. Vet inte hur fraktkostnad är men håller på registrera ett konto där. Priset är under 5000:- och det finns massor med tillbehör dessutom såsom filter mm. Kommer också vänta tills på fredag men jag är tveksam om pris i Sverige kommer slå detta. Tull utgår ju ej då det är inom EU(än så länge)
https://www.amazon.co.uk/Sage-Hesto...n&ie=UTF8&qid=1511377044&sr=1-3&keywords=sage
 
Senast ändrad:

Jensa

Member
Kanon! Då blir det av :)

Tack för tips.

Ser ju även att Dual Boilern vad nedsatt rätt kraftigt! blev sugen på den också nu!....black friday!!!!!!
 
Senast ändrad:

StefanNn

New member
Tack för den härliga responsen!

Rancilio Silvia med kvarnen Graef CM900 och meCoffe PID slutar på minst 7000.
Erbjudandet hos Elgiganten på Sage för 5500kr är svår att motstå. Hinner fundera en dag till då iaf :D
 

Large

Well-known member
Passade på att uppgradera den gamla helautomaten på jobbet med en Sage Barista Express. Tyckte Black Fridayerbjudandet på Elgiganten för 5500:- var oemotståndligt och nu när jag dragit ca 10 kaffe första dagen så kan jag inte vara nöjdare.

Den gör riktig espresso med mindre slabb och spill än min Duetto och Mazzer hemma. Har dock inte hunnit skumma någon mjölk ännu så kan inte uttala mig om lämpligheten för detta ännu.

Det jag dock saknar så långt är ett andra handtag som man kan montera ett blindfilter för snabb rengörning. Nu så får man sätta in en gummipropp i kaffehandtaget för backflush.
 

Jensa

Member
Passade på att uppgradera den gamla helautomaten på jobbet med en Sage Barista Express. Tyckte Black Fridayerbjudandet på Elgiganten för 5500:- var oemotståndligt och nu när jag dragit ca 10 kaffe första dagen så kan jag inte vara nöjdare.

Den gör riktig espresso med mindre slabb och spill än min Duetto och Mazzer hemma. Har dock inte hunnit skumma någon mjölk ännu så kan inte uttala mig om lämpligheten för detta ännu.

Det jag dock saknar så långt är ett andra handtag som man kan montera ett blindfilter för snabb rengörning. Nu så får man sätta in en gummipropp i kaffehandtaget för backflush.

Slog också till på black friday!
Hade innan en rancilio silva och rocky kvarn. Fick aldrig till det så bra som jag får det nu och dessutom med kontinuitet! Fick jobba ordentligt med den förra och sambon vägrade. Nu är det så enkelt så jag har ännu inte misslyckats efter att ha tunat med cirka 5-6 koppar. Till och med min sambo kör den istället för den helautomatiska siemens. Riktigt nöjd!
 

Large

Well-known member
Har också haft en Silvia/Rocky-kombo som förstamaskin och jag kan förstå frustrationen, speciellt singlar är ett h-e att få till. Främsta orsakerna är nog 58mm-korgarna och Rockyns inte alltför fint stegade inställningsmöjligheter.

Har hunnit testa lite mjölkskummning på Sagen och det fungerar fint tycker jag. Det är lätt att få till en bra virvel i mjölkkannan och resultatet blir bra skummad mjölk som det går att göra latteart med. Dock så är inte ångtrycket så högt som jag minns det på Silvian och jämfört med Duetton så är det inte ens samma planet men det gör inte så mycket tycker jag. Det tar bara lite längre tid och så länge du inte skall skumma stora mängder samtidigt så fungerar det bra. Röret är dessutom lätt att göra rent och maskinen är lätt att fylla på med vatten och bönor.

Mitt goda första intryck av maskinen består och att den är lätt att använda bekräftas av att mina kollegor med glädje ger sig hän att göra sin allra första espresso och lyckas för det mesta att få en riktigt passabel kaffe med en gång.
 

Freppa85

Member
Jaha denna sida är ju livsfarlig. Har redan beställt en helautomatiskt som ett komplement till min bryggare,aeropress och presskanna.
Kan ju bli att den lämnas tillbaka så fort den kommer på posten.
Har tänkt sälja av Nespresson för att ta ett kliv upp. Känns som denna maskin är något som skulle stå fint på i köket.
Så nu inväntar jag Black Friday och hoppas någon kör ett fint erbjudande på den. Just nu ligger den på 5999 efter att ha höjts från 5595 igår.
Hur lämpar sig en sån här maskin till att göra en "vanlig" kopp kaffe. Går det att laborera sig fram till en hyfsad kopp. Eller får man sikta på en americano?
Tanken är att sambon som inte är kaffedrickare hyfsat enkelt och snabbt skall kunna tillaga en kopp åt besökare.
Har även 5 års garanti med betalkortet vilket känns skönt med tanke på alla delar som kan gå sönder :)

Edit. Ser att Elgiganten kommer sänka ned priset till 5995. Dock verkar det vara en ny version då den heter BES875 istället för BES870 som förra årets heter. Ser även att samma affär säljer BES870 som utgående modell.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Sikta på americano så slipper du ställa om kvarnen, tror du gör helt rätt val att skippa helautomaten :)
 

Jonken

Well-known member
"The difference between the old BES870UK and new BES875UK model is the temperature control jug, which has an integrated thermometer indicator strip."
 

Freppa85

Member
Slog mig också att jag kanske kan använda denna kvarnen till att mala till min aeropress och bryggare. ( Om den nu klarar av att mala så grovt ) Man kanske får trixa lite då den verkar kräva att man stoppar in munstycket. Börjar känna att min Wilfa CGR-1 sjunger på sista versen.
Nu kanske det inte lämpar sig med samma bönor. Där har jag faktiskt väldigt dålig koll om det finns bönor som passar till båda.
Dock så väger jag idag och slänger enbart i det jag behöver i Wilfan.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Även om du hittar bönor som du tycker går bra både som aeropress/brygg och espresso är problemet att det kommer fastna en del malet kaffe i kvarnen. Varje gång du byter metod måste du kanske offra 5 gram när du ändrar inställning. Justerar man mot finare malning är det bäst att ha kvarnen igång samtidigt, inte alls praktiskt i längden.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp