Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 10
    Junior Member
    Reg.datum
    nov 2017

Question Rancilio Silvia eller Sage Barista Express

Nu har man hamnat i espressoträsket. Suck

Första maskinen ska inhandlas och min research har landat i två alternativ. Skulle vilja ha lite tips och tankar kring vad som är viktigt i mina val.

Står mellan Rancilio Silvia eller Sage Barista Express som verkar gå under flera namn (Breville 870 och Gastroback(ca 6000kr från tyskland)). Jag har antagit att Gastroback är samma som Sage men det kan ju finnas något som skiljer dom åt.

Rancilio Silvia med Rocky kvarn 6700kr.
    alternativt med enklare kvarn Wilfa WSCG2 för 5050kr. (om den verkligen duger)

+meCoffe PID för ca 1500kr
    +Tryckmätare ca 650kr (Tänkte jag skulle hjälpa mig som nybörjare och se att det blir rätt)

Totalt 7200-8850kr -Grym slitvarg som också har reservdelar

Sage Barista 8000kr eller tyska Gastroback för 6000kr

Inbyggd PID
    Inbyggd Tryckmätare

Tror ni den inbyggda kvarnen är närmare en Rocky eller Wilfa?

Nackdelen med Sage/Gastroback är att steamen inte är lika bra, men jag tänker att den räcker nog ändå.
    Får inte lika många features som med meCoffe PID. Men vet inte heller om jag behöver det.
    Gastrobacken blir klart det billigaste alternativet.

Släng ur Er allt ni tänker nu. Tack

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2017
    Värre träsk kan man hamna i välkommen!

Wilfan funkar inte. Har ingen erfarenhet av Barista Express men skulle tippa att kvarnen som sitter i motsvarar en Graef CM900 ungefär, snäppet bättre än en Rocky för finmalet om du frågar mig (hållbarheten är det kanske sämre med).. säljs för 1.100:- på tretti.se just nu.

Själv skulle jag valt flexibiliteten med separat kvarn, 58mm portafilter är också trevligt så det finns massvis av kompatibla tillbehör. Tryckmätare behövs inte för att se att det blir "rätt" - räcker med tidtagarur och våg - däremot användbart som överkurs om du vill leka med variabelt eller sänkt tryck.

Tjo

Wilfan kommer inte fungera... Ang Rocky kvarnen hade dom helt plötsligt sämre kvalitet på den för ptja typ 7 år sedan... När jag köpte min Silvia + Rocky combo då var det bara att reklamera Rockyn som inte ens klarade av att mala fint nog för sin kompanjon Silvian - butiken jag köpte den av tyckte jag skulle överdimensionera mängden kaffe vilket jag tyckte var en helt absurd ide. Satsade istället ett par extra tusen på en bra kvarn och därmed fick jag ett bra resultat.

Dvs läs nya färska recensioner ang Rocky kvarnen - ang om dom rättat till felen (om det är en betydligt äldre Rocky hade dessa inte detta fel).

Kom ihåg att kvarnen är viktigare än själva maskinen.

/DaC

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2014
    Jag själv kommer att köpa Barista Expressen om den kommer till bra pris på black friday, tror den är ett bra alternativ för mig. Har haft separata produkter innan men har varje gång sålt iväg det då jag inte har tid eller lust. Har två små barn och har inte riktigt tid att mecka runt. Sagen tror jag ger mig det jag behöver! inväntar black friday!

Frågan du ställer är även lite fel på detta forum. Är ungefär som att fråga om saab är bra på ett volvo forum. Tror att 9,9/10 kommer att säga separat system då detta är "beprövat"

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2017
    Hej! Jag har också funderat på Sage Barrista Express. Den finns till ett mycket fint pris på Amazon England. Vet inte hur fraktkostnad är men håller på registrera ett konto där. Priset är under 5000:- och det finns massor med tillbehör dessutom såsom filter mm. Kommer också vänta tills på fredag men jag är tveksam om pris i Sverige kommer slå detta. Tull utgår ju ej då det är inom EU(än så länge)
    https://www.amazon.co.uk/Sage-Heston...&keywords=sage
    Senast redigerat av carloz den 3 veckor sedan klockan 19:58. Anledning: länk till utgången produkt korrigerade detta

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2017
    Se där. Nu släppte Elgiganten sina nedsatta priser och det är pangerbjudande på fredag!

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2014
    Kanon! Då blir det av

Tack för tips.

Ser ju även att Dual Boilern vad nedsatt rätt kraftigt! blev sugen på den också nu!....black friday!!!!!!
    Senast redigerat av Jensa den 3 veckor sedan klockan 21:52.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2017
    Tack för den härliga responsen!

Rancilio Silvia med kvarnen Graef CM900 och meCoffe PID slutar på minst 7000.
    Erbjudandet hos Elgiganten på Sage för 5500kr är svår att motstå. Hinner fundera en dag till då iaf

Liknande ämnen

1. Köpes: Sage Barista Express (Breville)
    Av Jensa i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 4 veckor sedan, 21:39
  2. Sage Barista Express pre-infusion
    Av anonymninja i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 4 veckor sedan, 21:55
  3. Sage Barista Express, erfarenheter?
    Av Deijenstedt i forum Espressomaskiner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-24, 19:53
  4. breville barista express BES870