Timer till kaffekvarn

nforslund

Member
Jag hänger inte här så ofta längre efter att jag sålt min Gaggia classic.
Sedan dess har vi använt vår vanliga bryggare Moccamaster KB741-AO som vi är nöjda med.

Nu tänkte jag att det skulle vara trevligt att kunna få användning av kaffekvarnen (Isomac Professional) igen. Problemet är att det är svårt att dosera mängden kaffe till kaffekokaren på ett reproducerbart, enkelt och smidigt sätt. Därför funderade jag på en enkel timer. Då skulle man kunna mala direkt ner i kaffefiltret.
Eftersom jag är en gör-det-självare så är inte köp av timer aktuellt.

Resultatet blev en helt trådlös dosa med en knapp och 8 LED:ar som indikerar hur många koppar som ska malas.
Med knappen väljer man hur många koppar som ska malas, och när malningen ska sätta igång. Dosan pratar med en Nexa-brytare som kaffekvarnen är kopplad till.

Den drivs av två CR2032 knappcellsbatterier och batteritiden estimerar jag till ca 1-2 år, men troligen längre.

Nu har jag inte tittat på vad som finns på marknaden eller om det finns smartare sätt att dosera kaffe. Den förenklar i alla fall i vår familj :)

Här är en film som beskriver funktionen,
 

nforslund

Member
Jag kan ställa in tiden i antal 0,512 sekundersintervall. Men det är inget som hindrar att jag gör om intervallen till 0,256s eller 0,128s eller än mindre intervall.

Just min kaffekvarn behöver 8x0,512 sekunder för att mala 7gram med de kaffebönorna jag hade då jag mätte vikt och tid. Jag gissar att det skiljer sig lite mellan olika bönor. Jag är ganska mycket nybörjare när det kommer till det här med malning. Det jag läst mig till är att 6-7gram per kopp är en bra riktlinje att börja med. Gissningsvis ligger jag på +-0,5 gram på en kopp. Dock adderas inte felet om jag mal 4 koppar, utan det kommer då snarare att bli mer noggrant.

Just min kvarn beter sig så att det kommer stötvis med malt kaffe. Varje liten stöt med kaffe är kanske 0,2-0,4 gram gissningsvis.
Mer noggrant än så har jag inte mätt.

Det är jättebekvämt att bara kunna trycka på en knapp så mals det rätt mängd.

Jag kan mäta vikten mellan malningarna om det är intressant för någon att veta. Om någon vill göra något liknande.
 

Ampalang

Well-known member
Orkar du väga dina 4-koparsmalningar 10ggr så skulle jag vara intresserad av hur mkt det skiljer sig, mer för att jag är nyfiken på hur mkt det skiljer sig med alla variabler såsom luftfuktighet, dagsform, hur mkt bönor som ligger i hoppern bla... än för att jag kommer göra något liknande själv.
Ingen brådis med svar för min skull även om jag är nyfiken :)
 

Jonken

Well-known member
Snyggt gjort. Har testat den där modellen och om timern är så exakt skulle jag tippa att största felmarginalen gång till gång är hur mycket som fastnar/lossnar i utkastet, lite olyckligt utformat och svårt att rengöra tyckte jag.. borde kunna skilja flera gram, inte för att det gör så mycket i större doser.

Kostnad och hur lätt du programmerar om tiden undrar jag över :)
 
Senast ändrad:

nforslund

Member
Du har helt rätt. Timern är så exakt jag vill att den ska vara. Problemet ligger i kaffe som fastnar.

Allt som allt blir det kanske dryga 100-lappen. Men eftersom jag byggde den från saker jag hade liggandes, så kostade den inte mig mycket.

Att ställa tiden på min timer handlar om att skruva upp 4 skruvar, uppdatera koden och programmera om timern. Eftersom jag har allt framme så är det lätt fixat. Detta kan ju självklart göras enklare och justerbart, men detta var ett snabbt "hack" för att få till något som fungerar.
 

nforslund

Member
Nu har jag fått lite statistik över hur konsistent den mal.
Vågen är inte den mest exakta eftersom den endast visar hela gram. Samma massa kan ibland ge t.ex. 23g och nästa gång jag lägger den på vågen 22g.

Timern är inställd till att mala drygt 6 gram kaffe per kopp.
Antal koppar i första kolumnen och gram i andra.
2 11

3 18
3 18
3 18
3 18
3 19
3 19
3 19
3 19
3 20
3 20
3 20

4 24
4 25
4 26
4 26
4 27

5 32

6 30

Om man gör en trendanalys av mätvärdena så får man en malningsmängd på 6,8gram per kopp.

Det är inte timern som är orsaken till variationerna.
En sak jag tänkt på är hur mycket luftfuktigheten inverkar.
Det borde ju rimligtvis vara lika mycket arom i 18gram malt kaffe i torrt väder som det är i fuktig luft, men där kanske samma mängd malda kaffe då väger 19gram?

Oavsett så är avvikelserna så små att jag omöjligen känner skillnad i morgonkaffet :). Än så länge så är den till mycket stor hjälp vid kaffehörnan.
 

Eismannen

Well-known member
Snyggt! Jag har funderat på att implementera en timerfunktion i min kvarn då jag börjat räkna till 10 sekunder och sedan tampa istället för att mala för mycket, stryka av och sedan tampa.

Har du någon mer detaljerad info?

Du är ingenjör va? :-D
 

nforslund

Member
Ingenjör? jag? va? .... det är kanske uppenbart :D

Jag har absolut mer information. Jag har kod elschema och bilder om du vill ha. Nu är det sent, men säg bara till så lägger jag upp det här.
 
Topp