Vilken typ av rostning köper ni mest? och varför?

Vilken typ av rostning köper ni mest?

  • Extra mörkrostat

    Röster: 1 4.3%
  • Mörkrostat

    Röster: 2 8.7%
  • Mellanrostat

    Röster: 7 30.4%
  • Ljusrostat

    Röster: 8 34.8%
  • Grönt

    Röster: 5 21.7%

  • Totala väljare
    23

thirc1

Member
Hej!

Jag kommer från Brasilien och där brukar man mest köpa mörkrostat kaffet.

Vilken typ av rostning köper ni själva mest? och varför?

Mvh,
Thiago
 

Jonken

Well-known member
Grönt för färskhetens skull, sen beror det på böna men brukar satsa på city/city+ för press och full city för espresso
 

edtbjon

Well-known member
Jag såg ju alternativet "Grönt" en nanosekund för sent... Men det är ju det jag köper och rostar helst ljustrostat.
 

thirc1

Member
Hej, tack för svaren! Jag kan se att här är det mörka rostade kaffet inte favorit. Men när jag pratar med människor i vardagen och tittar på de bästa säljarelistorna på webbshoppen är resultatet inte detsamma. De flesta föredrar det mörka rostade kaffet. Tror ni att om man vill överleva på marknaden behöver man sälja mörkt rostat kaffe?
 

edtbjon

Well-known member
Hej, tack för svaren! Jag kan se att här är det mörka rostade kaffet inte favorit. Men när jag pratar med människor i vardagen och tittar på de bästa säljarelistorna på webbshoppen är resultatet inte detsamma. De flesta föredrar det mörka rostade kaffet. Tror ni att om man vill överleva på marknaden behöver man sälja mörkt rostat kaffe?

Det finns anledningar till varför mörkrostat är populärt. De flesta är ekonomiska sett från de stora kafferosteriernas synvinkel. Lite mörkrostat med ganska tung "kaffesmak" är helt enkelt normen och den normen har de själva skapat. En skvätt mjölk i kaffet bara så blir det gott... Hmm. De större drakarna kan producera sådant kaffe från ganska billiga råvaror, då den mörkare rostningen döljer de flesta defekter som det billiga råvarupriset medför. ... och visst finns det många micro-rosterier som har ett eller flera mörkrostade kaffen som utgör basen för verksamheten. Det gäller nog även för t.ex J&N där Bourbon Jungle (och Urban Jungle) är såpass mörkrostade att det vrider sig i halsen på mig. :wacko:
 

Jonken

Well-known member
Beror väl på vilken målgrupp man har och volym/omsättning. Träffade en kille som hade tagit hit ett ton rostat kaffe från Etiopien, rädd att det kan hinna bli gammalt och trist innan försäljningen kommer igång :(

Tycker det är synd att undantagsfallet är att rosta hemma, borde kunna finnas större marknad för det tycker jag. Om du kan sälja råkaffe till en rimlig peng har du säkert några tänkbara kunder här åtminstone.

* packar precis upp 6kg från rostakaffe.se som kom idag :lol:*
 

thirc1

Member
Hej igen!
Hur viktigt är SCAA-graden när ni köper ditt kaffe? Tror du att det finns en marknad för kaffe med SCAA över 80? Hur ser ni den marknaden? Vad är din åsikt om brasilianskt kaffe?

Tack!
 

edtbjon

Well-known member
Hej igen!
Hur viktigt är SCAA-graden när ni köper ditt kaffe? Tror du att det finns en marknad för kaffe med SCAA över 80? Hur ser ni den marknaden? Vad är din åsikt om brasilianskt kaffe?

Tack!
Man kan väl säga att allt kaffe som micro-rosterier säljer har över 80 poäng. Hela grejen med att köra ett micro-rosteri är ju att sälja på kvalité. Om du ska försöka konkurrera med pris och en blandning av billiga kaffen får du stora problem eftersom du ska konkurrera med de stora drakarna som köper kontainers med kaffe i princip dagligen.
Men kolla upp scenen med de små rosterierna i Sverige och utomlands. Jag antar att de flesta här uppskattar den kvalitén som säljs av de små rosterierna, det är ju oftast det kaffet som diskuteras i alla fall. I förlängningen av det kan man säga att det är synnerligen viktigt att poängen är väl över 80.
Brasilianskt kaffe? Bra kaffe är bra kaffe. (Läs: Jag gillar brasilianskt kaffe, helst över 80 poäng, gärna 85++.)
Som jag antydde tidigare, avseende mörkrostat kaffe, kan man dölja de defekter som drar ner poängen genom att rosta mörkare. Men även ett kaffe som inte har några direkta smakdefekter kan få svårt att få höga poäng om det inte har kvalitéer.
Det är uppenbart att du gillar kaffe och helst brasilianskt, då du har brasilianska band. Men sätt dig in i hur marknaden fungerar och hur man smakar av/testar kaffe. (Det senare handlar om att lära sig hur kaffet fungerar från ett ljusrostat kaffe, även om det senare visar sig vara bäst i mellan eller mörkrost.) Det är mycket att lära sig, men en rolig och givande resa.
 

Jonken

Well-known member
Espresso-rostning har fått mig att uppskatta billigt brasilianskt kaffe också, väldigt förlåtande utan tendens att bli kärvt för en klåpare som mig :wub: nyrostat får det ändå en viss charm.. samt användbart som bas.
 

thirc1

Member
Beror väl på vilken målgrupp man har och volym/omsättning. Träffade en kille som hade tagit hit ett ton rostat kaffe från Etiopien, rädd att det kan hinna bli gammalt och trist innan försäljningen kommer igång :(

Tycker det är synd att undantagsfallet är att rosta hemma, borde kunna finnas större marknad för det tycker jag. Om du kan sälja råkaffe till en rimlig peng har du säkert några tänkbara kunder här åtminstone.

* packar precis upp 6kg från rostakaffe.se som kom idag :lol:*

Hej! Kan jag fråga dig vilket kaffe handlade du? Har du handlat 6 kg av en typ kaffe eller mer än en typ ? Jag är nyfiken, på vilket sätt du rosta ditt kaffe hemma?

Tack för hjälpen!
 

thirc1

Member
thirc1 Titta i tråden om rostning här i forumet så finns det gott om läsning om olika rostare för hemmabruk.

Hej Andreas! Tack för ditt meddelande. Jag skulle vilja förklara varför jag frågar Jonken hur han gjorde det.

När du läser om hur människorna gör saker, de brukar skriva hur man "skulle" göra och inte vad de gör i verkligheten. Jag tror att människor är mycket mer exakta när de pratar om saker de har gjort tidigare. Jag skulle vilja förstå beteendet. Inte tekniken bakom rostning.

Till exempel, om jag frågar dig vilken rostning du gillar mest, kanske kan du svara på något sätt som du tycker är det rätta svaret, som ljusrostat. Å andra sidan, om jag frågar dig vilken rostning du köper mest, kanske du kan kom ihåg förra gången du har köpt kaffe och kanske det var mörkrostat :lol:

Det trevliga med att vara en amatör är att jag kan fråga de dumma frågorna.

Vad tror du? kan du berätta mig hur du gör?

Tack igen!
 

Jonken

Well-known member
Jag brukar köpa olika sorter, men det kan vara trevligt att ha lite mer av något - lätt hänt att det tar slut när det känns som att jag börjar få kläm annars.

Började med ugn, svårt att få jämnt men tycker att det ofta blir över förväntan, möjligtvis är det så att man prickar rätt med tillräckligt många bönor - blir lätt en blandning av ljus- och mörkrost.

Nu har jag en Behmor dels för att kunna rosta ljust och jämnt, men främst för att det luktar mindre och är bekvämt att slippa röra och kyla själv. Blir inte alltid bättre, kan vara frustrerande att försöka pricka rätt utan böntemperatur.. Livet hade varit enklare om mörkrost vore godare :wub:
 

Andreas Forsman

Well-known member
Jag har nog bara köpt ett paket färdigrostade bönor det senaste året och i det fallet var det ljusrostade bönor från buddhas kaffe i Lycksele. Jag köper alltså mina bönor gröna och rostar dem själv. Vanligtvis blir det mellan eller ljusrostat när jag rostar något undantag förekommer dock. Jag brukar köpa mina bönor från rostakaffe.se och då inte mindre än 3kg av samma sort så att jag har en möjlighet att hitta rätt(för mina smaklökar) rostning av de bönor jag köpt. Jag rostar med en glastrumrostare som tar upp till 500g men kör vanligtvis inte mer än 400g åt gången. Det fina med att rosta själv är att det är en ständig upptäcktsresa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp