Problem med E61 HX (La Nuova Era Cuadra)

ringrost

Member
Jag har en espressomaskin, La Nuova Era Cuadra. Det är en E61 HX.
På senaste tiden har den ibland uppfört sig lite konstigt, den blir inte riktigt varm. Första gången jag tänkte på det var nog ett halvår sen. Kaffet blev helt fel eftersom vattnet och gruppen inte var tillräckligt varm även fast den stått på minst en timme. Det ska räcka med 15-30 minuter egentligen.
För det mesta fungerar den bra och brygger gott kaffe.
Efter att det har hänt flera gånger så har jag lite mer kunskap om hur felet yttrar sig. Tryckmätaren visar att det är rätt tryck (0,8-1,1 bar) men när jag ska brygga så är vattnet alldeles för svalt. Bryggruppen känns för sval, inte het som den ska. Öppnar jag ångventilen så kommer en skvätt ånga och sen går tryckmätaren ner till noll och man kan höra att värmaren går igång. Sen går maskinen bra igen.
Det verkar som pressostaten och/eller manometern är inblandad i felet. Jag tror inte värmaren och resten av elektroniken är inblandad.

Eftersom jag misstänkte pressostaten så bytte jag den för ett par månader sen. Men det är ju fortfarande fel. Jag gjorde (själv) service på bryggruppen och avkalkade för några veckor sen. Men fortfarande fel ibland alltså.

Vad kan det vara? Kan det vara stopp i manometern eller nåt?
 

Mayhem

Well-known member
Med all sannolikhet är det vacuumbrytaren som satt igen troligen pga kalk. Det finns lite olika modeller men den vanligaste ser ut som nedan. Du kan prova att skruva loss och ta isär den och lägga delarna i någon form av avkalkningslösning (pulver speciellt för änndamålet, citronsyra, ättika, etc.) men enklast är förstås att bara köpa en ny. Antagligen sitter det en bricka under vacuumbrytaren som det antagligen är lika bra att byta samtidigt.

https://www.kaffecompagniet.se/reservdelar/e61/vakumbrytare-1-4-hog/
http://coffeetime.wikidot.com/vacuum-breaker

DSCN2995.JPG
 

ringrost

Member
Tack för snabbt svar!
Ja, grejen är att jag har bytt hela paketet pressostat och vakuumventil för ett par månader sen. Hittade tips här https://www.kaffee-netz.de/threads/lne-cuadra-umbau-pressostat-usw.72138/
Jag har kollat ventilen och den fungerar oftast bra. Dvs när jag tittat och lyssnat fungerar den.
Men om den skulle vara igensatt och fastnat i öppet läge så skulle manometern visa 0 vilket den inte gör. Och det skulle pysa så det låter gissar jag.
Om den var fast i stängt läge, hur skulle det vara? Säg att maskinen varit på och fungerat med bra tryck och jag stänger av den. Vakumventilen fastnar i stängt läge. Vad händer när den kallnar och sen dagen efter när jag slår på maskinen? Är det så du menar?
 

ringrost

Member
Jag tror du har rätt Mayhem, tack!
I morse när jag slog på maskinen så kollade jag efter en kvart. Då visade manometern att det var tryck men när jag öppnade ångkranen så kom bara lite ånga sen var trycket borta. Stängde av och skruvade upp maskinen. Javisst, vakuumventilen stod i stängt läge. Väntade en kvart och den stod kvar där. Petade ner den och satte på maskinen igen. Efter en stund stängdes ventilen och nu är maskinen varm.
Jag får skruva isär ventilen och göra ren den och hoppas den fungerar bättre sen.

Tack så mycket för hjälpen!
 

Mayhem

Well-known member
Med ventilen fast i stängt läge får du precis de symptom du beskriver. När maskinen värms upp med helt sluten kokare får du ett "falskt tryck" som lurar både pressostat och manometer att arbetstemperatur uppnåtts i förtid. När du öppnar ångkranen så släpper detta och uppvärmningen fortgår normalt. Rengör ventilen ordentligt så skall förhoppningsvis allt återgå till det normala!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp