ECM Giotto, felsökningshjälp

GoShorty

Member
Min Giotto krånglar...

Ibland startar värmeelementet i kokaren, ibland inte. (Eller kanske startar alltid värmelementet då grupphuvudet blir hett. Men den bygger inte alltid upp nåt tryck enligt Bar-mätaren)

Samma sak med pumpen. Ibland går den igång när jag lyfter armen, ibland inte.

Jag lyckas inte se något riktigt mönster i när det funkar och när det inte funkar. Några tips på hur jag ska kunna tratta mig ner till felkällan?
 
Senast ändrad:

GoShorty

Member
Igensatt rör till pressostaten?

Hm, ja... Kan lägga till att det även vi rätt tryck i kokaren saknas ånga. Kan det bero på att vattennivån i kokaren är för hög? (tänker att det då även kan göra att pressostatröret skulle fyllas upp).

Nåt tips på hur jag kan testa om det är felet?
 

GoShorty

Member
Inget alls, inte en droppe.

Ångproblemet är löst. Det var så enkelt att pipen hade satt igen. Jag ställde undan maskinen när den började krångla och hade inte gjort rent ordentligt...

Jag börjar misstänka att det sitter i nivåsensorn till tanken. När jag meckar med den så går det igång verkar det som. Jag har läst lite i den här tråden https://www.home-barista.com/repairs/diagnosing-dead-ecm-giotto-t24020-10.html men fattar inte riktigt hur jag ska göra för att bypassa tanksensorn. Nån som kan ge sig på att förklara? Jag har varianten med bara en kontakt till tanken.
 

igroucho

Well-known member
Putsa spröten som går ner i tanken med lite rubbing eller nåt, innan du försöker tjuvkoppla, detta kan få igång avkänningen. (kan tillägga att vattnet inte får vara för "renat" då det slår ut mekanismen för att signalera vattennivån)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp