Lös kokare Pavoni Europiccola

Jonken

Well-known member
Har haft en Pavoni från -98 några dagar nu och generellt förtjust i de sirapsaktiga resultaten från såväl lyckade som misslyckade skott :D

Däremot har jag fått erfara de ergonomiska problemen den dras med, främst på grund av basen - den glider, lyfter och sviktar.. förvärrat av att kokaren sitter löst så den går att vrida i sidled.

Finns något specialverktyg man kan hyra från utlandet men tänkte kolla om någon löst det på ett smidigare sätt. Läst att det kan funka med ett verktyg för att byta oljefilter? Alltså för att skruva åt ringen som syns under elementet på bilden.

IMG_20171016_225053.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Om du inte redan gjort det så passa på att byta packningarna mot basen. Specialverktyg finns möjligen att hyra (fast jag känner inte till varifrån), men annars ska hammare och dorn funka bra bara man inte missar.
 

Jonken

Well-known member
Hehe, din andra tråd uppmuntrar ju inte direkt till att passa på att byta packningen där :nowink: hade planerat det och var lite rädd för läckage i början men det verkar vara mindre vanligt. Håller bra och lärde mig att det inte påverkar funktionen, med rätt handlag märker man det inte ens.. så det hamnade långt ner i prio, men nån dag kanske jag orkar köpa en oljefilteravdragare eller en grov körnare om det inte fungerar.
 

Eismannen

Well-known member
Ja det är lätt hänt att det eskalerar :).
Men försök dra åt. Den där oljefilteravdragaren borde funka fint.
 

Eismannen

Well-known member
En sak till, kopparröret til pressostaten kan hamna i en ofördelaktig vinkel efter åtdragning men det böjs lätt för hand.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp