Refraktometer TDS tråden

Jonken

Well-known member
Så morgonens espresso drog jag hetare, finare mald och längre i jakt på högre extraktion.
Den uppmätte 7,2 Brix dvs 6,12 TDS och halkade in i brewspresso-territorium.

(49g espresso * 6,12 TDS) / 16g bönor ≈ 18,75% extraktion. Där ser man. Mindre kropp såklart men visst var den lite sötare och med bättre eftersmak. Kan se tjusningen med att få siffror på vad man har gjort och inte bara gå på smak/erfarenhet. Ger en indikation på vilken riktning man kan vilja gå... sen tror jag att jag föredrar en 15% extraktion om jag vill dricka espresso istället för att behöva brygga en helt annan dryck - ska bli kul att experimentera vidare.
 

Jonken

Well-known member
Svartvest och andra som har experimenterat med det här längre: vilken extraction yield brukar ni föredra?

Har varit lite förvånad att jag hamnar så långt utanför de rekommenderade 18-22% för min normala espresso. Verkar ganska svårt att hamna högre med ljusrostade bönor utan att röra sig mot lungo på min Robot. Har fått upp samma bönor till 21,2% med VST-korg på NS Musica och långsam extraktion. Båda har sin tjusning tycker jag, något även Scott Rao tycks hålla med om:

https://web.archive.org/web/20161016025928/jimseven.com/2010/11/08/the-double-hump

TL;DR - målet verkar variera mellan 15-16% eller 18-22%+ beroende på preferens.
 

Brunabönor

Well-known member
Intressant med ditt labbande Jonken, det är ju det här man älskar med sin hobby. Det extra nördandet.. nej jag kommer aldrig köpa en mätare men hade vart kul testa absolut.
 

Jonken

Well-known member
Hehe, känns egentligen inte värre än att stå där med våg till att börja med :nowink:.. trodde inte heller att jag skulle köpa en refraktometer men det var ett billigt nöje må jag säga
 

Jonken

Well-known member
Vet inte om det är någon som har hakat på det här med att mäta med en billig brix-refraktometer, jag tycker att det är ett trevligt verktyg även om jag inte gör det fullt lika ofta längre..

En uppdatering angående formeln, tydligen varierar den beroende på hur koncentrerat kaffet är:

13485_brix-tds_conversion.jpg

Och eftersom 14% TDS är i övre extremen av espresso är 0,85 kanske mindre lyckad schablon. Snarare 0,8 för brygg och 0,83 för espresso - men viktigare att ligga så nära som möjligt när man försöker mäta bryggkaffe eftersom det är stor skillnad på en enda decimal i smak. Min refraktometer har för stor skala för att komma så nära sanningen ändå, men om man hittar en som mäter upp till 2-5 brix kan det vara görbart.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kostar ju inte mer än en påse bönor :) hoppas du tycker att det är lika givande som jag gör.
 
Topp