Vibiemme DB som inte slutar värma (PID)

Stefan Böna

Mr Microtext
Aaaaargh... Nu börjar tålamodet tryta med min fröken. Är det inte det ena, så är det det andra (eller femte)... Fixade just en krånglande ventil och startade upp maskinen (Vibiemme Domobar JR Dual Boiler), men nu slutar den inte att värma... Maskinen är PIDad och jag vet inte om det är SSR som gett sig. Tidigare har kokarlampan blinkat och LED på SSR också och lika, men nu blinkar det på SSR och kokarlampan lyser. Efter en stund (ungefär när kokaren når 85 grader) slutar det blinka/lysa på SSR men maskinen slutar inte värma. Har mätt på SSR och sett att det ligger ström på hela tiden (om jag nu mätt rätt: ena pinnen på kontakt och andra på jord). Det ska det väl inte göra om SSR funkar? Jag får 230V på bägge övre kontakterna.

//Stefan (som modifierat maskinen i ett försök att få tystare pumpgång)
 

larsa

Well-known member
Normalt så verkar det som om pressostaten inte slår ifrån. Sen vet jag inte hur din PID är kopplad och kan inte uttala mig om den. Ersätter PID pressostaten? SSR vet jag inte vad det är.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ja, PIDen är istället för pressostat eftersom den är mer precis. SSR (jag borde kanske skrivit ut detta) är ett Solid State Relä vilket fungerar som strömbrytare och vars till och frånslag styrs av PID. Tror att jag kommit fram till att det ÄR fel på SSR, så en ny sådan är beställd. Finns det andra teorier, så är dessa välkomna dock.

//Stefan (som testat annan styrbox med samma resultat)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp